Contribuições do Pensamento Computacional para o Ensino e aprendizado de Língua Portuguesa

Autores

  • Carlos Alexandre Nascimento Departamento de Ciência da Computação Universidade Federal da Bahia (UFBA) Av. Adhemar de Barros, s/n – CEP 40170110 – Salvador – BA – Brasil
  • Débora Abdalla dos Santos Departamento de Ciência da Computação Universidade Federal da Bahia (UFBA) Av. Adhemar de Barros, s/n – CEP 40170110 – Salvador – BA – Brasil
  • Adolfo Tanzi Neto Faculdade de Letras da UFRJ Av. Horácio de Macedo, 2151 Cidade Universitária - CEP 21941-917 Rio de Janeiro - RJ

DOI:

https://doi.org/10.22456/1679-1916.89245

Palavras-chave:

Pensamento Computacional, Ensino e aprendizado, Língua Portuguesa

Resumo

This study aimed to investigate possible contributions of Computational Thinking for the Teaching and Learning Portuguese Language in Basic Education. Interventions were carried out in the teaching of Portuguese Language content through didactic sequences that included the association of the subject to Computer Science. The data collected, through focus groups, interviews and diaries were evaluated qualitatively based on the literature. Based on the results obtained, there are indications that the integration between the Computational Thinking skills and the indexes explored during the Portuguese Language classes is possible and that they are integrated in teaching and learning.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Downloads

Publicado

2018-12-28

Como Citar

ALEXANDRE NASCIMENTO, C.; ABDALLA DOS SANTOS, D.; TANZI NETO, A. Contribuições do Pensamento Computacional para o Ensino e aprendizado de Língua Portuguesa. RENOTE, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 515–524, 2018. DOI: 10.22456/1679-1916.89245. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/89245. Acesso em: 25 maio. 2022.

Edição

Seção

Teorias educacionais aplicadas à TIC