Acessibilidade / Reportar erro

A Precisão Psicofísica no Ato Total

Psychophysical Precision in the Total Act

La Précision Psychophysique dans l'Acte Total

RESUMO

O Príncipe Constante, espetáculo dirigido por J. Grotowski e internacionalmente famoso no qual se destacou a atuação de R. Cieslak, apresenta muitas especificidades, dentre as quais algumas podem ser reunidas em torno da noção de precisão cênica. Através de uma análise genética, o objetivo deste artigo é examinar como nesse espetáculo, no qual foram articuladas duas técnicas de atuação distintas, há diferenças pontuais em relação à precisão cênica e à mobilização dos recursos psicofísicos dos atores. Assim, busca-se explicar, na medida do possível, por que somente o desempenho do protagonista teria sido denominado por Grotowski como um Ato Total.

Palavras-chave:
Atuação; Precisão Cênica; Grotowski; Organicidade; Ato Total

ABSTRACT

The Constant Prince, an internationally famous play directed by J. Grotowski, in which R. Cieslak's acting stood out remarkably, presents some peculiarities related to the notion of scenic precision and, based on this premise, this paper proposes to describe and discuss them. The goal of this paper is to explore how in this play, in which two different acting techniques were used, there are differences related to the way the actors mobilize and control their psychic and physical resources. Using genetic analysis, the paper's intention is also to point out why only the acting performance of Cieslak was considered a Total Act by Grotowski.

Keywords:
Acting; Scenic Precision; Grotowski; Organicity; Total Act

RÉSUMÉ

Le Prince Constant, spectacle mis en scène par J. Grotowski, jouissant d'une renommée internationale avec la participation remarquable de R. Cieslak, présente de nombreuses spécificités dont certaines peuvent être assemblées autour de la notion de précision scénique. À travers une analyse génétique, cet article cherche à examiner ce spectacle dans lequel deux techniques de jeu différentes ont été utilisées, faisant apparaître des différences ponctuelles quant à la précision scénique et la mobilisation des ressources psychophysiques des acteurs. Il s'agit de comprendre, dans la mesure du possible, pourquoi seulement la performance du protagoniste aurait été considérée par Grotowski comme un Acte Total.

Mots-clés:
Jeu; Précision Scénique; Grotowski; Organicité; Acte Total

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

Referências

  • BANU, Georges (Org.). Ryszard Cieslak, Acteur Emblème dês Années Soixante. Paris: Actes Sud, 1992.
  • BARBA, Eugenio. A Terra de Cinzas e Diamantes. São Paulo: Perspectiva, 2006.
  • BARBA, Eugenio. Théâtre Psycho-dynamique. Wroclaw: Instituto Cultural Jerzy Grotowski, 1963. Brochura datilografada.
  • FLASZEN, Ludwik; GROTOWSKI, Jerzy; POLLASTRELLI, Carla. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski (1959-1969). São Paulo: Fondazione Pontedera Teatro/Edições SESC/Perspectiva, 2007.
  • FLASZEN, Ludwik. O Príncipe Constante. In: GROTOWSKI, Jerzy. Em Busca de um Teatro Pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1987. P. 89-91.
  • FLASZEN, Ludwik. The Constant Prince. Wroclaw: Instituto Jerzy Grotowski, 1965. Texto escrito em 1965 para o programa do espetáculo. Não publicado.
  • FLASZEN, Ludwik. The Polish Laboratory Theater. Wroclaw: Instituto Jerzy Grotowski, s/d. Texto escrito para o programa dos espetáculos Akropolis e O Príncipe Constante.
  • FLASZEN, Ludwik. Conversations with Ludwik Flaszen. Education Theatre Journal, Toledo, University of Toledo, v. 30, n. 3, p. 301-328, 1978.
  • GROTOWSKI, Jerzy. Em Busca de um Teatro Pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1987.
  • GROTOWSKI, Jerzy. Le Prince Constant de Ryszard Cieslak. In: BANU, Georges. Ryszard Cieslak, Acteur Emblème dês Années Soixante. Paris: Actes-Sud, 1992. P. 13-21.
  • GROTOWSKI, Jerzy. El Montaje en el Trabajo del Director. Máscara - Cuaderno Iberoamericano de Reflexion sobre Escenologia, Cidade do México, Escenologia, a. 3, n. 11-12, p. 56-61, 1993.
  • GROTOWSKI, Jerzy. Interview with Grotowski. In: SCHECHNER, Richards; WOLFORD, Lisa (Org.). The Grotowski Sourcebook. London and New York: Routledge, 2006. P. 38-55.
  • GROTOWSKI, Jerzy; CROYDEN, Margaret. I Said Yes to the Past - Interview with Grotowski. In: SCHECHNER, Richards; WOLFORD, Lisa (Org.). The Grotowski Sourcebook. London and New York: Routledge, 2006. P. 83-87.
  • GROTOWSKI, Jerzy; FUMAROLI, Marc. External Order, Internal Intimacy: interview with Grotowski. In: SCHECHNER, Richards; WOLFORD, Lisa (Org.). The Grotowski Sourcebook. London and New York: Routledge, 2006. P. 107-113.
  • GROTOWSKI, Jerzy. Invocação para o Espetáculo Orfeu. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski (1959-1969). São Paulo: Perspectiva, 2007a. P. 35.
  • GROTOWSKI, Jerzy. Alfa-Ômega. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski (1959-1969). São Paulo: Perspectiva, 2007b. P. 36-37.
  • GROTOWSKI, Jerzy. Brincamos de Shiva. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski (1959-1969). São Paulo: Perspectiva, 2007c. P. 38-39.
  • GROTOWSKI, Jerzy. Farsa-Misterium. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski (1959-1969). São Paulo: Perspectiva, 2007d. P. 40-47.
  • GROTOWSKI, Jerzy. A Possibilidade do Teatro. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski (1959-1969). São Paulo: Perspectiva, 2007e. P. 48-74.
  • GROTOWSKI, Jerzy. Em Busca de um Teatro Pobre. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski (1959-1969). São Paulo: Perspectiva, 2007f. P. 105-112.
  • GROTOWSKI, Jerzy. Teatro e Ritual. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski (1959-1969). São Paulo: Perspectiva, 2007g. P. 119-136.
  • GROTOWSKI, Jerzy. A Voz. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski (1959-1969). São Paulo: Perspectiva, 2007h. P. 137-162.
  • GROTOWSKI, Jerzy. Exercícios. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski (1959-1969). São Paulo: Perspectiva, 2007i. P. 163-180.
  • GROTOWSKI, Jerzy. Sobre a Gênese da Apocalypis. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski (1959-1969). São Paulo: Perspectiva, 2007j. P. 181-195.
  • GROTOWSKI, Jerzy. O que foi. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski (1959-1969). São Paulo: Perspectiva, 2007k. P. 199-211.
  • GROTOWSKI, Jerzy. O Diretor como espectador de Profissão. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski (1959-1969). São Paulo: Perspectiva, 2007l. P. 212-225.
  • GROTOWSKI, Jerzy. Contemporany Perspectives. The Theatre in Poland, Varsóvia, Varsovie Author Agency, n. 2-3, p. 42-48, 1967.
  • GROTOWSKI, Jerzy. Institute for Study of Acting Methods. The Theatre in Poland, Varsóvia, Varsovie Author Agency, n. 7-8, p. 3-9, 1968.
  • GROTOWSKI, Jerzy. Resposta a Stanislavski. Folhetim - Teatro do Pequeno Gesto, Rio de Janeiro, n. 9, p. 2-21, 2001.
  • HEIDEGGER, Martin. A Questão da Técnica. Cadernos de Tradução, São Paulo, USP, n. 2, 1997.
  • KUMIEGA, Jennifer. The Theater of Jerzy Grotowski. London and New York: Methuen, 1985.
  • MARIJNEN, Franz. O Treinamento do Ator (1966). In: GROTOWSKI, Jerzy. Em Busca de um Teatro Pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1987. P. 145-175.
  • MOTTA-LIMA, Tatiana. Les Mots Pratiqués: relação entre terminologia e prática no percurso artístico de Jerzy Grotowski. 2008. Tese (Doutorado em Teatro) - Programa de Pós-Graduação em Teatro, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
  • MOTTA-LIMA, Tatiana. Conter o incontível: apontamentos sobre os conceitos de 'estrutura' e 'espontaneidade' em Grotowski. Sala Preta - Revista de Artes Cênicas, São Paulo, USP, n. 5, p. 47-67, 2005.
  • MOTTA-LIMA, Tatiana. Experimentar a memória, ou experimentar-se na memória: apontamentos sobre a noção de memória no percurso artístico de Jerzy Grotowski. Sala Preta - Revista de Artes Cênicas, São Paulo, USP , n. 9, p. 159-170, 2009.
  • OSINSKI, Zbigniew; BURZYNSKI, Tadeusz. Grotowski's Laboratory. Warsaw: Interpress Publishers, 1979.
  • OUAKNINE, Serge. Le Prince Constant - Étude et reconstitution du déroulement du spectacle. Les Voies de la Création Théâtrale, Paris, Editions du Centre National de la Recherche Scientifique, v. 1, s/p, 1970.
  • SCHECHNER, Richards; WOLFORD, Lisa (Org.). The Grotowski Sourcebook. London and New York: Routledge, 2006.
  • TOPORKOV, Vassilÿ. Stanislavski in Rehersal. New York: Theatre Communicatoin Group, 1999.
  • 1
    Este texto é uma versão ampliada e revisada do resumo expandido publicado nos anais do VI Congresso da Associação de Pós-Graduação e Pesquisa em Artes Cênicas em 2012.
  • 2
    Tradução nossa para: "Ryszard Cieslak Constant Prince was a classic example of the total act, fulfilled in a creative deed, as Grotowski conceived it" (Osinski, 1979, p. 55).
  • 3
    Tradução nossa para: "The production has been seen by many as the summit of Grotowski's acting method, the synthesis of all Grotowski had attempted to achieve in his years of research" (Kumiega, 1985, p. 74).
  • 4
    Lizt z Opola. Direção: Michael Elster. Lodz: Panstwowa Wyzsza Szkola Teatralna i Filmowa, 1963. Duração: 28 min.
  • 5
    Training al Teatro Laboratório di Wroclaw. Direção: Torgeir Wethal. Roma: RAI, 1971.
  • 6
    The Body Speaks: Grotowski's Lab Theatre. Direção: John Musilli. Comentador: Margaret Croyden. Nova York: CBS - Camera 3, 1975.
  • 7
    A datação entre colchetes indica o ano em que foi produzido o texto. Essa forma de indicar a datação foi colocada por Motta-Lima em sua tese (2008), quando o ano em que o texto foi produzido não corresponde com sua publicação, que, no caso de alguns textos de Grotowski, se deu décadas depois.
  • 8
    Refere-se aqui aos textos: Brincamos de Shiva (Grotowski, 2007c {1960}, p. 38-39), Farsa-Misterium (Grotowski, 2007d {1960}, p. 40-47), A Possibilidade do teatro (Grotowski, 2007e {1962}, p. 48-74), Os Antepassados e Kordian no Teatro das 13 Filas (Flaszen, 2007 {1964}, p. 75-84), O Teatro Condenado à Magia (Flaszen, 2007 {1964}, p. 85-86), A Arte do Ator (Flaszen, 2007 {1964}, p. 87-90), Hamlet no Laboratório Teatral (Flaszen, 2007 {1964, p. 91-97), Rumo a um Teatro Santo e Sacrílego (Barba, 2007 {1964}, p. 98-101), O Novo Testamento do Teatro (Grotowski, 1987 {1964}, p. 23-46), Akropolis: Tratamento do Texto (Flaszen, 1987 {1964}, p. 52-60), Dr. Faustus: Montagem Textual (Barba, 1987 {1964}, p. 61-70) e Em Busca de Um Teatro Pobre (Grotowski, 2007f {1965}, p. 105-112 e 1987 {1965}, p.13-22).
  • 9
    Tradução nossa para: "Discipline is obtained through spontaneity, but it always remains discipline. Spontaneity is curbed discipline, and yet there is always spontaneity. These two opposites curb and stimulates each other and give radiance to the action" (Grotowski, 2006 {1969}, p. 86).
  • 10
    Tradução nossa para: "La Madeleine peut avoir disparu, la justification de la reaction et le type de contact demeurent" (Ouaknine, 1970, p. 35).

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    Dez 2013

Histórico

  • Recebido
    21 Fev 2013
  • Aceito
    21 Abr 2013
Universidade Federal do Rio Grande do Sul Av. Paulo Gama s/n prédio 12201, sala 700-2, Bairro Farroupilha, Código Postal: 90046-900, Telefone: 5133084142 - Porto Alegre - RS - Brazil
E-mail: rev.presenca@gmail.com