Nude Venus: nudity between modesty and horror
Palavras-chave:
Body. Nudity. Venus. Didi-Huberman. Warburg.Resumo
The text analyses the Renaissance corporal construction approached, over all, in the works of two art historians: Aby Warburg and Georges Didi-Huberman. Sandro Botticelli's paintings are presented as images motto. The study departs from the impenetrable white body of the Birth of Venus and problematizes the horror of the image, apparently only marked by modesty. Warburg and Didi-Huberman discuss the Dionysian pathos in the image from the mythical texts of Homer and Poliziano. Lastly, it is discussed the image of the Story of Nastagio degli Onesti with the purpose of considering the open body concealed by the enclosed body in the Italian Renaissance of the arts.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Os leitores são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista, desde que haja sempre menção explícita ao(s) autor (es) e à Revista Brasileira de Estudos da Presença e que não haja qualquer alteração no trabalho original. Qualquer outro uso dos textos precisa ser aprovado pelo(s) autor (es) e pela Revista. Ao submeter um artigo à Revista Brasileira de Estudos da Presença e tê-lo aprovado os autores concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos à Revista: os direitos de primeira publicação e a permissão para que a Revista redistribua esse artigo e seus meta dados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Este periódico utiliza uma Licença de Atribuição Creative Commons.