Josephine Baker and Mercedes Baptista:

cases of the representations of Black women in dance

Autores

  • Julia Baker unicamp
  • Cássia Navas Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Resumo

Based on the analysis of the trajectory of two dancers, Josephine Baker and Mercedes Baptista, this article proposes a reflection on the concept of stereotypes as per Stuart Hall. Being Black women, categories were applied to their movements without further depth: for Josephine, there was the identification with primitive dances; for Mercedes, the lack of recognition of a Black body in a leading role in classical dance. The ways in which they dealt with stereotypes and became agents of their bodies, and the marks they left in the western society will be the objects of analysis.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Cássia Navas, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Professora-doutora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena/Instituto de Artes (IA)/Universidade Estadual de Campinas, é graduada em direito (USP), doutora em dança e semiótica (PUC/SP), pós-doutora em artes (ECA/USP), especialista em gestão e políticas culturais (UNESCO, Université de Dijon, Ministère de la Culture/Fra

Publicado

2022-10-27

Como Citar

Baker, J., & Navas, C. (2022). Josephine Baker and Mercedes Baptista: : cases of the representations of Black women in dance. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 12(4), 1–23. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/126794

Edição

Seção

Poéticas negras na cena contemporânea