Performance and Ancestral Heritage:

what does Bakongo cosmology teach about black Brazilian childhood?

Autores

  • Gladis Elise Pereira da Silva Kaercher UFRGS
  • Gabriel Fortes Pereira UFRGS

Palavras-chave:

Black Children, Bakongo Cosmology, Ancestral Heritage, Children and Performance, Performance

Resumo

Through African and Afro-diasporic references, it is proposed a reflexive exercise on Black children and their performances. Based on studies about Bantu-Kongo cosmology, an approach to Bakongo childhood is sought to provide an understanding of the performances of black Brazilian childhood, relating them to the preservation of African civilizational values. It is concluded, considering ancestral heritage and a cosmological notion of circular time, that Brazilian Black children, through performance, are able to bring together past and present, ancestral and living, renewing memory and keeping the values of Afro-Brazilian civilization alive.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Gabriel Fortes Pereira, UFRGS

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na linha de pesquisa Educação, Culturas e Humanidades. Pedagogo pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Se dedica aos estudos das relações étnico-raciais na educação de crianças bem pequenas e pequenas a partir da Cosmologia Bakongo apresentada por Bunseki Fu-Kiau, além de outras filosofias africanas. Membro do Grupo de Pesquisa Rede Africanidades/UFBA. Pesquisador convidado no núcleo Rekhet do Laboratório Geru Maa de Africologia e Estudos Ameríndios (UFRJ).

Publicado

2022-12-23

Como Citar

Elise Pereira da Silva Kaercher, G., & Fortes Pereira, G. . (2022). Performance and Ancestral Heritage:: what does Bakongo cosmology teach about black Brazilian childhood?. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 13(1), 1–21. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/127414

Edição

Seção

Crianças Performers

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)