The Politics of Silence: art and education at Política do Impossível collective’s poetic
Palavras-chave:
Ação Artística, Política da Estética, Arte e Política, Coletivos, EducaçãoResumo
The paper aims to think the interweavings between art, politics and education within the action titled Traga Sua Luz, carried out in 2008 by Política do Impossível collective. Intended to question the process of gentrification in Luz neighborhood - located at São Paulo city center -, it consisted of a silent and collective performance in which candles and small lamps were carried and deposited on lands expropriated by the then mayor. Through the theoretical contributions of Walter Benjamin, Georges Didi-Huberman, Roland Barthes and Jacques Rancière, this paper elucidates how the suspension of the merely communicative function of language permeates art, education and a politics of silence.Downloads
Referências
BARTHES, Roland. The Eiffel Tower and other mythologies. New York: Hill and Wang, 1979.
BARTHES, Roland. Empire of Signs. New York: Hill and Wang, 1992.
BARTHES, Roland. O neutro. São Paulo: Martins Fontes, 2003b.
BARTHES, Roland. Writing Degree Zero. New York: Hill and Wang, 2009.
BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Cultrix, 2013.
BARTHES, Roland. Como viver junto: simulações romanescas de alguns espaços cotidianos: cursos e seminários no Collège de France, 1976-1977. São Paulo: Martins Fontes, 2013a.
BENJAMIN, Walter. Selected Writings: Vol. 2, Part 2. Massachusetts: Belknap Press of Harvard Univ. Press, 2005.
BENJAMIN, Walter. Selected Writings: Volume 4. Massachusetts: Belknap Press of Harvard Univ. Press, 2006.
BIDOU-ZACHARIASEN, Catherine (Org.). De volta à cidade: dos processos de gentrificação às políticas de ‘revitalização’ dos centros urbanos. São Paulo: Annablume, 2006.
COLETIVO POLÍTICA DO IMPOSSÍVEL. Cartografia Política da Ação Comum. São Paulo: Supervisão pedagógica da formação inicial do Programa Jovens Urbanos/Cenpec, 2007.
COLETIVO POLÍTICA DO IMPOSSÍVEL. Cidade Luz: uma investigação no centro de São Paulo. São Paulo: Editora PI, 2008a.
COLETIVO POLÍTICA DO IMPOSSÍVEL. Continuidade Histórica e Produção Simbólica. São Paulo: Cinemateca Brasileira, 2008b.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos Vaga-Lumes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
FOUCAULT, Michel. Discipline and Punish: The Birth of the Prison. New York: Vintage Books, 1995. Print.
FREIRE, Paulo. Pedagogy of Hope: Reliving Pedagogy of the Oppressed. New York: Bloomsbury, 2014.
LEWIS, Tyson E. The Aesthetics of Education: Theatre, Curiosity, and Politics in the Work of Jacques Rancière and Paulo Freire. New York: Bloomsbury, 2014.
RANCIÈRE, Jacques. The ignorant schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation California: Stanford University Press, 1991.
RANCIÈRE, Jacques. Dis-agreement: Politics and Philosophy. Minneapolis, Minn: University of Minnesota Press, 1999.
RANCIÈRE, Jacques. The politics of aesthetics: the distribution of the sensible. London: Continuum, 2004.
RANCIÈRE, Jacques. From politics to aesthetics?. Paragraph: The Journal of the Modern Critical Theory Group, Edimburg, v. 28, n. 1, p. 13-25, 2005.
RANCIÈRE, Jacques. The Emancipated Spectator. London: Verso, 2009.
RANCIÈRE, Jacques. Dissensus: On Politics and Aesthetics. London: Bloomsbury Publishing, 2010.
RANCIÈRE, Jacques. O Efeito de Realidade e a Política da Ficção. Novos estudos CEBRAP, São Paulo, v. 1, n. 86, p. 75-80, 2010a.
RANCIÈRE, Jacques. A Comunidade Estética. Revista Poiésis, Niterói, n. 17, p. 169-187, jul. 2011.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Os leitores são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista, desde que haja sempre menção explícita ao(s) autor (es) e à Revista Brasileira de Estudos da Presença e que não haja qualquer alteração no trabalho original. Qualquer outro uso dos textos precisa ser aprovado pelo(s) autor (es) e pela Revista. Ao submeter um artigo à Revista Brasileira de Estudos da Presença e tê-lo aprovado os autores concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos à Revista: os direitos de primeira publicação e a permissão para que a Revista redistribua esse artigo e seus meta dados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Este periódico utiliza uma Licença de Atribuição Creative Commons.