Black Popular Culture and Subalternity: an analysis of the Zumbi spectacle by João das Neves
Palavras-chave:
João das Neves. Black Popular Culture. Postcolonial. Political Theater. Arena Theater.Resumo
This article comments on the analysis of the play Zumbi (2012) (Zombies) by João das Neves, a production inspired in Arena conta Zumbi (1965) by Boal and Guarnieri, presenting the problems related to contemporaneous matters in the perspective of the slavery past and current political scenario in Brazil, which resulted in the current moment of the restriction of democratic rights. Then, it develops comments on themes such as the postcolonial conditions, which permeate the relations downtown / periphery (neighborhoods), and cultural interchange; and subaltern narratives that aim to bring to the spotlight narratives dissonant to official narratives. Lastly, the article, thus, seeks to work in this manner the Zumbi play analysis in the light of black popular culture, highlighting the political dimension contained in the 2012 staging.Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Os leitores são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista, desde que haja sempre menção explícita ao(s) autor (es) e à Revista Brasileira de Estudos da Presença e que não haja qualquer alteração no trabalho original. Qualquer outro uso dos textos precisa ser aprovado pelo(s) autor (es) e pela Revista. Ao submeter um artigo à Revista Brasileira de Estudos da Presença e tê-lo aprovado os autores concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos à Revista: os direitos de primeira publicação e a permissão para que a Revista redistribua esse artigo e seus meta dados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Este periódico utiliza uma Licença de Atribuição Creative Commons.