Vocal Body, Gender and Performance

Autores

  • Daiane Dordete Steckert Jacobs (Universidade do Estado de Santa Catarina, Brazil) Departamento de Artes Cênicas da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC.

Palavras-chave:

Voice, Vocal Body, Gender, Performance, Acting,

Resumo

The text discusses scientific and artistic discourses from the perspective of vocalities gendering, which assigns specific and binary gender marks to bodies. For this, it contextualizes the territory of Feminist Critique and Gender Theories, mainly based on the thoughts of the feminist philosopher Judith Butler, who approaches sex and gender as naturalized cultural constructions. It points, in this context, to a view of biological determinism implied in these discourses concerning the voice, which naturalizes vocal production from physiological aspects of vocal bodies, limiting the understanding of training and vocal creation in the arts.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Daiane Dordete Steckert Jacobs (Universidade do Estado de Santa Catarina, Brazil), Departamento de Artes Cênicas da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC.

Doutora e Mestre em Teatro pela UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina. Bacharel em Artes Cênicas com habilitação em Interpretação Teatral pela FAP - Faculdade de Artes do Paraná. Professora Adjunta II do Departamento de Artes Cênicas da Udesc na área de voz/interpretação. É atriz, diretora, dramaturga, contadora de histórias e poeta. Áreas de pesquisa: voz, atuação, performance, teatro performativo.

Publicado

2022-10-04

Como Citar

Steckert Jacobs (Universidade do Estado de Santa Catarina, Brazil), D. D. (2022). Vocal Body, Gender and Performance. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 7(2), 359–381. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/70844

Edição

Seção

Outros Temas

Artigos Semelhantes

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.