Figures of movement in Athenian tragedy of the 5th century BC

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Resumo

The purpose of this article is to place dance at the center of the historical analysis of Athenian tragedy of the 5th century BC. To do so, a trajectory is proposed that begins with the culture of performance, passes through the culture of festivals, the dance of the chorus and the teaching of the old drunken satyr, and then reviews the concepts of opsis and psuchagôgia in Aristotle's Poetics. Thus, the objective is to understand how the ritual-civic performance of the ancient Greek actors-singers-dancers, based on the creation of figures of movement, was also an act of evoking souls in the context of a public festivity.

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Biografia do Autor

Vinicius Torres Machado, IA-Unesp

Bacharel em interpretação teatral, Mestre e Doutor em Artes Cênicas pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Realizou a pesquisa de mestrado com bolsa Fapesp e a pesquisa de doutorado com bolsa Capes. Realizou o estágio supervisionado no exterior com bolsa Capes durante o doutoramento na Ghent University, Faculty of Arts and Philosophy. É professor na UniversidadeEstadual Paulista "Julio de Mesquita Filho"-UNESP- Instituto de Artes - DACEF

João Pedro Ferreira dos Santos Ribeiro, Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

João Pedro Ferreira dos Santos Ribeiro é ator, bacharel em Teatro pela Escola Superior de Artes Célia Helena e mestrando em Artes pela Universidade Estadual Paulista.

Publicado

2022-06-28

Como Citar

Torres Machado, V., & Ferreira dos Santos Ribeiro, J. P. (2022). Figures of movement in Athenian tragedy of the 5th century BC. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 12(2), 1–21. Recuperado de https://www.seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/123277

Edição

Seção

Temas Contemporâneos III