Collapse tactics in performing arts:

on the urgency of surviving and standing up

Autores

  • Gisele Soares de Vasconcelos Universidade Federal do Maranhão
  • Nicolle Machado

Palavras-chave:

artivism, atelier, Creation Process, performative programs, staging

Resumo

This article evokes The Tower tarot card as an allegory to discuss collapse tactics within a specific performing arts project: the research staging process of the play The Vagabond, a One-Woman Music-Hall Show, developed during the Covid-19 global pandemic and produced by the Xama Teatro group (Maranhão state, Brazil). It reveals possible alternatives for a combined writing process of both script and staging, based on experiences of vulnerability and drawing on collapse as a tactic to provoke a process that constantly feeds back into itself. The procedures that stand out in the process are: improvising in an atelier environment; choosing references and mapping thematic fields; exploring problems; and experimenting with performative programs as a means to insist on surviving the Covid 19 global pandemic.

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Biografia do Autor

Gisele Soares de Vasconcelos, Universidade Federal do Maranhão

É professora do Departamento de Artes Cênicas da UFMA Possui graduação em Artes Cênicas (2000) e mestrado em Ciências Sociais (2007) pela Universidade Federal do Maranhão. É doutora em Artes Cênicas pela Escola de Comunicação e Artes, da USP (2016) e desenvolveu estágio pós doutoral na Universidade Federal do Rio de Janeiro, UNIRIO (2020). É atriz-pesquisadora do Grupo Xama Teatro e líder do grupo Pedagogias Teatrais e Ação Cultural, do Cnpq.

Publicado

2022-06-28

Como Citar

Vasconcelos, G. S. de, & Machado, N. (2022). Collapse tactics in performing arts: : on the urgency of surviving and standing up. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 12(2), 1–33. Recuperado de https://www.seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/123084

Edição

Seção

Temas Contemporâneos III

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