The emergence of Contact Improvisation in the aesthetic-political laboratory of the 60s and 70s
Palavras-chave:
Contact Improvisation, dance, laboratory, neo-avant-garde, experimentationResumo
This text reflects on the emergence of contact improvisation and the changes generated by postmodern dance in the American aesthetic-political context of the 60s and 70s. New modes of dance production developed by the New York neo-avant-garde of that period are addressed; the experimental attitude of the artists; and their interest in collaborative forms, among others. Based on the research results of my doctoral thesis, the literature on an emblematic discipline of postmodern dance, about which there are few publications in Spanish, is expanded. Further study may open imaginative horizons for new laboratory practices.
Downloads
Referências
References
AAVV. CONTACT vs CAPITALISM. CQ Unbound. Contact Quarterly, Northampton, 2015. Disponible en: https://contactquarterly.com/cq/unbound/#year=2015. Consultado el: 29/01/21.
BANES, Sally. Terpsichore in Sneakers. Post-modern dance. Boston: Houghton Mifflin Company, 1980.
BANES, Sally. Democracy’s body: Judson Dance Theater 1962-1964. Durham and London: Duke´s University Press, 1995.
BANES, Sally. Terpsichore en zapatillas de deporte. Introducción. In: DE NAVERÁN, Isabel y ÉCIJA, Amparo. Lecturas sobre danza y coreografía. Madrid: Artea, 2013.
BROZAS, María Paz y GARCÍA, Teresa. Los comienzos de la danza ContactImprovisation en España (1980-1990), Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, Murcia, Universidad Católica de Murcia, v. 14, n. 53, p. 169-181, 2014.
DUBERMAN, Martin. Stonewall. El origen de una revuelta. Madrid: Ed. Imperdible, 2018.
GATTO, Ezequiel. “Introducción”, en AAVV, Nuevo activismo negro. Buenos Aires: Tinta Limón, 2016.
HOBSBAWM, Eric. Historia del siglo XX, Buenos Aires: Crítica-Grupo Editorial Planeta, 2014.
NELSON, Lisa y STARK SMITH, Nancy. Contact Improvisation Sourcebook, Northampton MA: Contact Editions, 1997.
NOVACK, Cynthia. Sharing the dance. Contact improvisation and American Culture. Madison and London: The University of Wisconsin Press,1990.
PALLANT, Cheryl. Contact Improvisation. An introduction to a Vitalising Dance Form. North Carolina: McFarland & Company Inc. Publishers, 2006.
PASTORE, María. La utopía revolucionaria de los años 60, Buenos Aires: Ediciones del Signo, 2010.
REGUILLO CRUZ, Rossana. Emergencia de culturas juveniles: Estrategia del desencanto. Buenos Aires: Grupo Editorial Norma, 2000.
STARK SMITH, Nancy. What is Contact Improvisation? In: KOTEEN, David y STARK SMITH, Nancy. Caught falling. The confluence of contact improvisation, Nancy Stark Smith and other moving ideas. Northampton, Contact Editions P. O., 2008, pp. XI-XIII.
TAMBUTTI, Susana. Teoría general de la danza – Módulo IV. Material de cátedra de la materia homónima, cátedra Susana Tambutti. Buenos Aires: Universidad Nacional de las Artes. 2009a.
TAMBUTTI, Susana. Teoría general de la danza – Módulo III. Material de cátedra de la materia homónima, cátedra Susana Tambutti. Buenos Aires: Universidad Nacional de las Artes. 2009b.
YVONNE Rainer: No Manifesto (1965). Geoff. 1000manifestos, [s.l.], 3 de março de 2011. Disponible en https://www.1000manifestos.com/yvonne-rainer-no-manifesto/ Consultado el: 29/01/21.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Os leitores são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista, desde que haja sempre menção explícita ao(s) autor (es) e à Revista Brasileira de Estudos da Presença e que não haja qualquer alteração no trabalho original. Qualquer outro uso dos textos precisa ser aprovado pelo(s) autor (es) e pela Revista. Ao submeter um artigo à Revista Brasileira de Estudos da Presença e tê-lo aprovado os autores concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos à Revista: os direitos de primeira publicação e a permissão para que a Revista redistribua esse artigo e seus meta dados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Este periódico utiliza uma Licença de Atribuição Creative Commons.