Dance and racism: Critical notes on the teaching of dance history

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Resumo

This article elaborates some brief considerations on the teachings of dance history in universities. The goal is to discuss institutionalized racism in higher education dance environments through critical notes on the contents of a hegemonic and colonial nature applied to the teaching-learning of dance history. In addition, it aims to draw attention to the urgency of creating another dimension of knowledge production, in order to ensure that broad visibility is given to marginal and peripheral histories in the context of dance education.

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Biografia do Autor

Victor Hugo Neves de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba

Professor do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Federal da Paraíba e do Mestrado Profissional em Artes (PROF-Artes/UFPB) onde desenvolve pesquisas sobre a educação das relações étnico-raciais no contexto das Artes da Cena. Doutor em Ciências Sociais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, com estágio doutoral em Antropologia da Dança na Université Paris-Nanterre (2016). Mestre em Ciência da Arte pela Universidade Federal Fluminense (2011) e Bacharel em Dança pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2008). Líder do Grupo de Pesquisa Cena Preta - Quilombo onde desenvolve investigações sobre o impacto das referencialidades hegemônicas na formação universitária em dança e teatro e do Projeto de Extensão Coletivo de Dança Redemoinho.

Publicado

2021-12-27

Como Citar

Oliveira, V. H. N. de. (2021). Dance and racism: Critical notes on the teaching of dance history. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 12(1), 1–24. Recuperado de https://www.seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/119294

Edição

Seção

Dança: História e Historiografia