Dance, civil-military dictatorship and dance policies in ‘Quebradas do Mundaréu’ and ‘Kuarup ...’ by Ballet Stagium

Autores

  • Rafael Guarato Universidade Federal de Goiás

Palavras-chave:

Ballet Stagium, Politics, Civil-military dictatorship, Dance, Choreography

Resumo

This article is dedicated to demonstrating that the historiography of dance in Brazil, framing and explaining the works of Ballet Stagium from the social context and subsidized by a dichotomous episteme, culminated in the abandonment of specific dance policies. The objective of the text is to analyze specific political tactics in artistic dance, employed by the company during the 1970s. Therefore, the investigation is dedicated to the works Quebradas do mundaréu and Kuarup ..., in order to restore to them their potential for politicized performance in the context in which they were produced, without being succumbed to the government policy, drawing on historical sources and guided by theories and debates existing in the field of dance studies, cultural studies and political philosophy.

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Biografia do Autor

Rafael Guarato, Universidade Federal de Goiás

Historiador da dança e professor do curso de Licenciatura em Dança e das Pós-Graduações em Performances Culturais e Artes da Cena da Universidade Federal de Goiás (UFG). Doutor em História Cultural Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Foi Diretor Associação Nacional de Pesquisadores em Dança – ANDA (2016-2018) e membro do Colegiado Setorial de Dança no Ministério da Cultura (CNPC/MINC-2012-2018). Atualmente é membro da Dance Studies Association (DSA) e Coordena o Comitê Temário “Memória, história e dança” da ANDA.

Publicado

2021-12-27

Como Citar

Guarato, R. (2021). Dance, civil-military dictatorship and dance policies in ‘Quebradas do Mundaréu’ and ‘Kuarup .’ by Ballet Stagium. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 12(1), 1–35. Recuperado de https://www.seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/119113

Edição

Seção

Dança: História e Historiografia