Dance, body and memory: the Original Ballet Russe and its three seasons in Rio de Janeiro
Palavras-chave:
Dança. História. Dança, História, Original Ballet Russe, Rio de Janeiro.Resumo
This text presents reflections on studies of history, memory and dance. I start from the field of History and my interest in understanding the role of memory in knowledge production processes. As a case study, I examine the three Original Ballet Russe seasons in the city of Rio de Janeiro, which took place in 1942, 1944 and 1946. During this period, the company was seen as exemplary in its contribution to the building of Brazilian national ballet. I demonstrate how the discourse employed by the local press fueled these ideas. Guided by the methodological procedures of cultural history, I use dance critic Jaques Corseuil’s reviews as key sources.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Os leitores são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista, desde que haja sempre menção explícita ao(s) autor (es) e à Revista Brasileira de Estudos da Presença e que não haja qualquer alteração no trabalho original. Qualquer outro uso dos textos precisa ser aprovado pelo(s) autor (es) e pela Revista. Ao submeter um artigo à Revista Brasileira de Estudos da Presença e tê-lo aprovado os autores concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos à Revista: os direitos de primeira publicação e a permissão para que a Revista redistribua esse artigo e seus meta dados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Este periódico utiliza uma Licença de Atribuição Creative Commons.