From the Asphalt to the Forest: Cia. Livre’s research on the creation of an epic and perspectivist scenic language

Autores

Palavras-chave:

Contemporary Scene, Brazilian Theater, Epicization Processes, Amerindian Perspectivism, Contemporary Anthropology

Resumo

This article examines Cia. Livre’s scene, which questions the constitution of Brazilian identity, relating the individual in the urban context and Amerindian thought. Since the performance Vem Vai, o caminho dos mortos (2007), transit between the forest and the asphalt has been identified, instituted in the scenic translations of anthropophagy, according to Andrade (1928), Campos (1992), and Nunes (1979), and Amazonian cosmology, based on theories of perspectivism, especially Descola (1992), Carneiro da Cunha (1998), Kopenawa and Albert (2015), and Viveiros de Castro (1996; 2002; 2015). It concludes by highlighting the company’s decolonial strategy in the use of anthropology in order to imagine other humanities.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Lúcia Regina Vieira Romano, Instituto de Artes da Unesp

Bacharel em Teoria do Teatro pela Escola de Comunicações e Artes da USP, Mestre em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Doutora pela ECA-USP, tem experiência nas áreas de Artes Cênicas, com ênfase em interpretação, performance, corporeidade, performatividade de gênero, teatro e feminismo e processos de criação. Professora na UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA "JÚLIO DE MESQUITA FILHO", Instituto de Artes, DACEFC. Atriz fundadora dos grupos Barca de Dionisos e Teatro da Vertigem, atua hoje  na Cia Livre de Teatro. 

Publicado

2021-04-12

Como Citar

Romano, L. R. V. (2021). From the Asphalt to the Forest: Cia. Livre’s research on the creation of an epic and perspectivist scenic language. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 11(2), 01–32. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/111152

Edição

Seção

Performance e Antropologia