https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/issue/feed Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte 2021-12-15T10:47:53-03:00 Kathrin Holzermayr Rosenfield revistaphilia@ufrgs.br Open Journal Systems <p>A<strong> Revista <em>PHILIA | Filosofia, Literatura &amp; Arte</em> </strong>é um periódico semestral vinculado à Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). A <em>PHILIA</em> publica contribuições acadêmicas inéditas que abordem as relações entre os campos da Filosofia, da Literatura e da Arte ou que se dediquem à pesquisa interdisciplinar em uma dessas áreas. São publicados regularmente artigos, resenhas, traduções (integrais ou parciais de obras teóricas ou literárias) e ensaios visuais. Os números podem ser temáticos ou atemáticos, conforme as propostas das chamadas para submissão. A <em>PHILIA </em>é vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Filosofia da UFRGS (https://www.ufrgs.br/filosofia/), ao Programa de Pós-Graduação em Letras da UFRGS (https://www.ufrgs.br/ppgletras/) e ao Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da UFRGS (https://www.ufrgs.br/ppgav/)</p> https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/117416 Declinações sobre o ser-em-comum e a partilha do sensível (a partir de Jacques Rancière) | Declinations about being-in-common and the distribution of the sensible (according to Jacques Rancière) 2021-12-15T10:47:51-03:00 Alexandra João Martins alexandrajoaomartins@gmail.com <p class="Normal1">O presente ensaio procura estabelecer a relação entre estética, política e comum que atravessa todo o pensamento de Jacques Rancière, convocando ainda alguns autores contemporâneos como Georges Didi-Huberman ou Giorgio Agamben. Tentar-se-á ainda compreender de que modo o ser-entre rancièriano se distingue radicalmente do ser-com ou ser singular plural proposto por Jean-Luc Nancy, muito embora ambos se fundam na noção de intervalo. Por fim, as imagens cinematográficas iluminarão, como um paradoxal espectro, todo o ensaio – quer através de Rancière, quer de Didi-Huberman –, que terminará com uma proposta para uma radical teoria da montagem do comum (a teoria da montagem à distância, do realizador arménio Artavazd Pelechian), a partir da análise do filme “Nós” (1969).</p><p class="Normal1"><strong>Palavras-chave:</strong> Comum. Política. Cinema. Artavazd Pelechian. Jacques Rancière.</p><p class="Normal1"> </p><p class="Normal1"><strong>Abstract</strong></p><p class="Normal1">The present essay aims to establish a relation between aesthetics, politics and common that goes through Jacques Rancière’s thought, convoking some other contemporary authors such as Georges Didi-Huberman or Giorgio Agamben. An attempt will also be made to understand how Rancière's being-in-between radically differs from the being-with or singular plural being proposed by Jean-Luc Nancy, even though both are founded on the notion of interval. Finally, cinematographic images will illuminate, like a paradoxical spectrum, the whole essay – whether through Rancière or Didi-Huberman – that will end up with a proposal for a radical theory of the montage of the common (the theory of montage at a distance, by the Armenian director Artavazd Pelechian) through the analysis of the film “Us” (1969).</p><p class="Normal1"><strong>Keywords:</strong> Common. Politics. Cinema. Artavazd Pelechian. Jacques Rancière.</p><p class="Normal1"> </p><p class="Normal1"><strong>ORCID</strong></p><p class="Normal1"><strong>http://orcid.org/0000-0002-8980-3533</strong></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/117412 A palavra muda de Rancière através de um diálogo entre Flaubert e Ibsen | Rancière's mute speech through a dialogue between Flaubert and Ibsen 2021-12-15T10:47:51-03:00 Ana Carolina Calenzo Chaves ana.calenzo@edu.se.df.gov.br <p class="Bioeresumos">A palavra muda é um conceito importante na compreensão da literatura estética por propor modos específicos de trato com a letra e com as contradições decorrentes da quebra com os pressupostos representativos. Por isso, este trabalho tem como objetivo investigar a reflexão que Rancière propõe sobrea obra de Gustave Flaubert em diálogo com o teatro. Visto que a palavra muda enlaça formas de expressão que encontram, na arte, um lugar (mesmo que impermanente), esta abordagempode ajudar a vislumbrar caminhos para o pensamento de outros modos do fazer artístico e o trânsito entre eles. Por fim, buscou-seconectar o teatro de Henrik Ibsene o gesto estético de Flaubert mediante a relação entre <em>Bouvard e Pécuchet</em> e <em>O pato selvagem</em>.</p><p class="Bioeresumos"><strong>Palavras-chave:</strong> Palavra muda. Rancière. Flaubert. Ibsen.</p><p class="Bioeresumos"> </p><p class="Bioeresumos"><strong>Abstract</strong></p><p class="Bioeresumos">Mute speech is a key-concept on the reflection about the aesthetic literature by proposing specific ways of writing practices andtheir consequent contradictions, resulting from the rupture with the representative presuppositions.Therefore, this work aims to investigate Rancière's reflection on Gustave Flaubert's work in dialogue with theatre. Since the mute speechentwines forms of expression that find, in the art of writing, an important place (albeit an impermanent one), this approach can help to find out paths for thinking about other ways of artistic making, as well as moving between them. Finally, an attempt was made to connect Henrik Ibsen's theater and Flaubert's aesthetic gesture through the relationship between <em>Bouvard and Pécuchet</em> and The <em>Wild Duck</em>.</p><p class="Bioeresumos"><strong>Keywords:</strong> Mute speech. Rancière. Flaubert. Ibsen.</p><p class="Bioeresumos"> </p><p class="Bioeresumos"><strong>ORCID</strong></p><p class="Bioeresumos"><strong>http://orcid.org/0000-0002-1149-3707</strong></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/116130 As consequências do niilismo sobre Kiríllov, Stavróguin e o Adivinho | The Consequences of Nihilism over Kirillov, Stavroguinand the Soothsayer 2021-12-15T10:47:51-03:00 Wigson Rafael Silva da Costa wigsonrafael11@yahoo.com.br Anamar Moncavo Oliveira anamarmoncavo@gmail.com Matheus Colares Do Nascimento matheuscolares12@gmail.com <p>O objetivo deste trabalho é comparar as consequências que o fenômeno do niilismo tem sobre algumas personagens das obras de Nietzsche e Dostoiévski. Tentaremos mostrar que Kiríllov e Stavróguin, personagens de <em>Os Demônios</em>, e o Adivinho, de<em>Assim falou Zaratustra</em>,padecem de um certo distúrbio paradoxal de personalidade. Qual seja, para Nietzsche, a desagregação dos instintos ou, em termos dostoiévskianos, a consciência cindida.</p><p><strong>Palavras-chave: </strong>Niilismo; Kiríllov e Stavróguin; Adivinho; Dostoiévski; Nietzsche.</p><p><strong> </strong></p><p><strong>Abstract</strong></p><p>This paper’s goal is to compare the consequences that the phenomenon of nihilism has over certain characters of Dostoevsky’s and Nietzsche’s work. We shall demonstrate that Kirillov and Stavróguin, from <em>Demons</em>, and the Soothsayer, from <em>Thus Spoke Zarathustra</em>, suffer from a certain paradoxical disturb of personality. That is, for Nietzsche, the breakdown of instincts or, in Dostoevskian terms, the divided conscience.</p><p><strong>Keywords:</strong>Nihilism; Death of God; Values; Kirillov; Soothsayer.</p><p> </p><p><strong>ORCID</strong></p><p><strong>https://orcid.org/0000-0002-1926-1716</strong></p><p><strong>https://orcid.org/0000-0001-7857-247X</strong></p><p><strong>https://orcid.org/0000-0003-3690-6288</strong></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/116278 Do imaginário para a literatura: a confusão feminina na mentalidade do cristianismo europeu | From the Imaginary to Literature: female confusion in the mentality of European Christianity 2021-12-15T10:47:51-03:00 André Luiz Silveira da Cunha Melo andre.lscmelo@ufpe.br <p class="Normal1"><span>Foi graças à perpetuação de certos preceitos de feminilidade que uma mentalidade antifeminina vingou no imaginário do cristianismo primitivo, enraizando-se na cultura europeia e revelando-se nas demonstrações de arte e literatura desde o baixo-medievo. Neste artigo busca-se discorrer sobre uma importante parte dessa maneira de pensar – a associação do feminino a um estado confuso ou à propagação da confusão, seja através da fala ardilosa ou da simples exposição à presença do feminino, que, para o cristianismo primitivo, estava intimamente ligado ao pecado original e à Queda. Dessa maneira, tenciona-se demonstrar como uma mentalidade antifeminina transpassou para a representação literária de feminino e de amor na Europa medieval, apresentando-se em cantigas e trovas variadas.</span></p><p class="Normal1"><strong><span>Palavras-chave:</span></strong><span> Imaginário. Confusão Feminina. Cristianismo.</span></p><p class="Normal1"><span> </span></p><p class="Normal1"><strong><span>Abstract</span></strong></p><p class="Normal1"><span>It was due to the perpetuation of certain precepts of femininity that an anti-feminine mentality took hold in the imagination of primitive Christianity, taking root in European culture and revealing itself in art and literature demonstrations since the low-medieval period. This paper seeks to discuss an important part of this way of thinking – the association of the feminine with a confused state or the spread of confusion, whether through cunning speech or through simple exposure to the presence of the feminine, which for early Christianity was closely linked to the original sin and the Fall. This paper seeks, then, to demonstrate how an anti-feminine mentality was transferred to the literary representation of the feminine and of love in medieval Europe, presenting itself in different lyrics and songs.</span></p><p class="Bioeresumos"><strong><span>Keywords:</span></strong><span> Imaginary. Feminine Confusion. Christianity.</span></p><p class="Bioeresumos"> </p><p class="Bioeresumos"><strong>ORCID</strong></p><p class="Bioeresumos"><strong>http://orcid.org/0000-0003-2526-7214</strong></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/116609 A integração conceptual como uma máquina de Carnot no processamento de informações com finalidade à comunicação | Conceptual integration as a Carnot machine in the processing of information for the purpose of communication 2021-12-15T10:47:52-03:00 Eduardo Alves da Silva edugrunge@hotmail.com Braulio Batista Soares brauliosoares@uern.br <p class="Bioeresumos">Neste artigo, temos como objetivo um paralelismo epistemológico entre a integração de conceitos (FAUCONNIER; TURNER, 2002) e a eficiência de uma máquina termodinâmica (CARNOT, 1824). Nossa hipótese é a de que o comportamento linguístico equivalha a um sistema adaptativo complexo (DUQUE, 2016),com eficiência máxima em seus processos comunicativos,tal qual uma máquina termodinâmica. Com base em nosso objeto,a saber, as redes de integração conceptual (SILVA, 2019), percebemos que o ser humano mistura conceitos a partir de muitas frentes de informação (<em>frames</em>) e compõe uma estrutura conceptual nova, fruto da amálgama de informações desses <em>frames</em>. Assim, baseando-nos emum método qualitativo, apoiado na visão de Silverman (2000), concluímos que a rede de integração conceptual funciona de forma semelhante a uma máquina térmica de Carnot, na qual elementos são processados de forma a garantir a máxima eficiência.</p><p class="Bioeresumos"><strong>Palavras-chave:</strong> Integração conceptual. Máquina de Carnot. Sistemas adaptativos complexos. Comunicação.</p><p class="Bioeresumos"> </p><p class="Bioeresumos"><strong>Abstract</strong></p><p class="Bioeresumos">In this article, we aim at an epistemological parallelism between the conceptual blending (FAUCONNIER; TURNER, 2002) and the efficiency of a thermodynamic machine (CARNOT, 1824). Our hypothesis is that linguistic behavior amounts to a complex adaptive system (DUQUE, 2016) with maximum efficiency in its communicative processes in the same way as a thermodynamic machine. Supported by our object, namely the conceptual integration networks (SILVA, 2019), we perceive that the human being mixes concepts from many information fronts (frames) and composes a new conceptual structure, resulting from the amalgamation of information from these frames. Thus, based on the qualitative method supported by Silverman's (2000) vision, we conclude that the conceptual integration network works similarly to a Carnot thermal machine, in which elements are processed in order to ensure maximum efficiency.</p><p class="Bioeresumos"><strong>Keywords:</strong> Conceptual blending. Carnot machine.Complex adaptative systems. Communication.</p><p class="Bioeresumos"> </p><p class="Bioeresumos"><strong>ORCID</strong></p><p class="Bioeresumos"><strong>https://orcid.org/0000-0001-7626-1504</strong></p><p class="Bioeresumos"><strong>https://orcid.org/0000-0001-5263-8979</strong></p><p class="Bioeresumos"> </p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/114517 Criação artística e metáforas bíblicas: uma relação de experiência | Artistic creation and biblical metaphors: a relationship of experience 2021-12-15T10:47:52-03:00 Jéferson Luís Azeredo jeferson@unesc.net Edivan Waterkemper Silveira edivan.200@outlook.com <p class="Bioeresumos">Neste artigo, evidenciamos que, para que possamos pensar as metáforas como um campo de experiências para a criação artística e, com isso, possamos usá-las como possibilidade aberta de repensar o mundo em que vivemos, é necessário destacá-las como lugar de experiência; para que isso aconteça, nosso objetivo aqui é indicá-las como uma disposição da compreensão. Procuramos, com isso, convocar o potencial da disposição para que nunca deixemos de empreender uma intensa e inesperada experiência nova, pois, quando as palavras se abrem para novas possibilidades, ao acessá-las pela via da compreensão e experiência, podemos ressignificar o mundo em que vivemos e, sobretudo, a nós mesmos. Alijamos essa compreensão a partir de alguns autores, especialmente Paul Ricoeur, Aristóteles e Friedrich Nietzsche, pois a partir deles,somos capazes de realizar o diálogo com as metáforas bíblicas, como um tipo mais específico de experiência, aproximando a experiência religiosa e o pensamento, no que se refere à criação artística.</p><p class="Bioeresumos"><strong>Palavras-chave:</strong> Metáforas bíblicas. Experiência estética. Diálogo. Lugar.</p><p class="Bioeresumos"> </p><p class="Bioeresumos"><strong>Abstract</strong></p><p class="Bioeresumos">In this article, we show that, so that we can think of metaphors as a field of experiences for artistic creation and, therefore, also as an open possibility of rethinking the world we live in, it is necessary to highlight them as a place of experience, and for this happen, our aim here is to indicate them as a disposition of understanding. With this, we seek to summon the potential of disposition so that we never stop undertaking an intense and unexpected new experience, because, when words open up to more possibilities, by accessing them through understanding and experience, we can reframe the world in which we live and, above all, ourselves. We jettisoned this understanding from some authors, especially Paul Ricoeur, Aristotle and Friedrich Nietzsche, because from them, we are able to carry out a dialogue with biblical metaphors, as a more specific type of experience, bringing together religious experience and thought in the which refers to artistic creation.</p><p class="Bioeresumos"><strong>Keywords:</strong> Biblical metaphors. Aesthetic experience. Dialogue. Place.</p><p class="Bioeresumos"> </p><p class="Bioeresumos"><strong>ORCID</strong></p><p class="Bioeresumos"><strong>http://orcid.org/0000-0002-1770-6021</strong></p><p class="Bioeresumos"> </p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/115955 Além do Devir-animal: a co-criação egoísta da individualidade em um enterro budista de cachorros robôs | Beyond becoming-animal: the egoist co-creationof individuality in a robot-dogs Buddhist funeral 2021-12-15T10:47:52-03:00 Guilherme Castro Nunes Mesquita guiga_mesquita@hotmail.com Newton de Oliveira Lima newtondelima@gmail.com <p>O pensamento egoísta de Max Stirner povoou a reflexão críticadesde oséculo XIX até à contemporaneidade, servindo como uma das bases para o movimento do anarco-individualismo. Entretanto, sua estrutura serve como início para uma aceleração da desconstrução da noção de <em>individualidade</em>– não mais lida, aqui, como uma essência presente em cada ser, mas como uma categoria viva que transpassa os corpos de quaisquer tipos de entidades que povoam o real e imaginário. Esteartigo é uma tentativa de expor tais significados e compreender essa relação como uma possibilidade de cocriação da <em>individualidade</em>, a partir do estudo da noção de <em>devir-animal</em>, em Julian Langer, e do evento do funeral budista de cachorros robôs no templo budista Kofuku-Ji, em Chiba,no Japão, em 2018.</p><p><strong>Palavras-chave:</strong> Egoísmo. Individualidade. Budismo. Devir-animal.</p><p> </p><p><strong>Abstract</strong></p><p>Max Stirner’segoist thought populated the critical thinking fromthe XIX centuryup to the present, serving as one of the bases for the individualist anarchism movement. However, its structure serves as a start for an acceleration of deconstruction of the notion of <em>individuality</em> – here no longer read as an essence present in everybeing, but as a living category that permeates the bodies of any kindsof entities that populates the realityand the imaginary. This article is an attempt to expose these meanings and understand this relationship as a possibility forthe co-creation of <em>individuality</em>, from the study of the notion of <em>becoming-animal</em>, in Julian Langer, and the Buddhist funeral for robot dogs at the Kofuku-Ji Buddhist temple in Chiba, Japan, in 2018.</p><p><strong>Keywords:</strong>Egoism. Individuality. Buddhism.Becoming-animal.</p><p> </p><p><strong>ORCID</strong></p><p><strong>http://orcid.org/0000-0003-2251-2413</strong></p><p><strong>http://orcid.org/0000-0002-0459-6978</strong></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/116786 Biopolítica sob a ótica de Foucault e Agamben: o campo como nómos do moderno | Biopolitics from the perspective of Foucault and Agamben: the field as modern nómos 2021-12-15T10:47:53-03:00 Igor Corrêa de Barros igorcbarros21@gmail.com <p class="Bioeresumos">O presente artigo tem por objetivo apresentar a relação entre biopolítica e nazismo à luz da obra de Michel Foucault e Giorgio Agamben. Para Foucault, o nazismo utilizou-se do racismo de Estado para proteger uma raça e legitimar a morte daqueles que representavam uma espécie de perigo biológico. Seguindo a mesma via, Agamben nos convida a refletir sobre os campos de concentração não como um fato histórico superado, mas como uma estrutura de poder que vem sendo cada vez mais utilizada nas democracias contemporâneas, marcada pela vigência do estado de exceção e produção da vida nua.</p><p class="Bioeresumos"><strong>Palavras-chave:</strong> Foucault.Agamben.Biopolítica. Campo.</p><p class="Bioeresumos"> </p><p class="Bioeresumos"><strong>Abstract</strong></p><p class="Bioeresumos">This article aims to present the relationship between biopolitics and Nazism in the light of the work of Michel Foucault and Giorgio Agamben. According to Foucault, Nazism used state racism to protect a race and legitimize the death of those who represented a kind of biological danger. Following the same path, Agamben invites us to reflect on the concentration camps not as an outdated historical fact, but as a power structure which has been increasingly used in contemporary democracies, marked by the validity of the state of exception and production of bare life.</p><p class="Bioeresumos"><strong>Keywords:</strong> Foucault. Agamben. Biopolitics. Field.</p><p class="Bioeresumos"> </p><p class="Bioeresumos"><strong>ORCID </strong></p><p class="Bioeresumos"><strong>https://orcid.org/0000-0003-1386-955X</strong></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/117367 Encuentro entre filosofía y literatura: la escritura diseminada en Jacques Derrida y Clarice Lispector | Encounter between philosophy and literature: writing disseminated in Jacques Derrida and Clarice Lispector 2021-12-15T10:47:53-03:00 Juliana Bueno jbuenoacuna@gmail.com <p>Este trabajo realiza un encuentro entre la filosofía derridiana y la literatura lispectoriana a través de la noción de escritura y el gesto doble de la deconstrucción. Para tal efecto, se identifica el sistema categorial de Occidente, denominado por Derrida como “la metafísica de la presencia”, para dar cuenta de las permanentes relaciones de exclusión: 1) presencia 2) ausencia. Los cuales componen los distintos discursos que han regidoel sometimiento de los márgenes. Seguidamente, desde <em>De La Gramatología</em> se retoma el<em> Fedro</em> de Platón para establecer a la escritura como <em>Phàrmakon,</em> y analizar la escritura diseminada en la <em>novela Um Sopro De Vida</em> de Lispector<em>,</em> evidenciando así el poder afirmativo que contiene la escritura en tanto que, ella enseña las grietas del edificio metafísico y las trampas de la razón antropocéntrica.</p><p><strong>Palabras clave: </strong>Escritura. Literatura.Deconstrucción. Falogocentrismo. Diseminación.</p><p><strong> </strong></p><p><strong>Abstract</strong></p><p>This paper outlines an encounter between Derridian philosophy and Lispectorian literature through the notion of writing and the 'double gesture' of deconstruction. To do so, I discuss the western categorial system, called by Derrida as "metaphysics of presence", to account for the permanent relations of exclusion: 1) presence and 2) absence, which constitute the discourses that have regulated the submission of the Margins. Subsequently, starting from Of Grammatology, Plato's Phaedro is revisited to establish writing as a pharmakon, and analyze the writing disseminated in Lispector's novel Um Sopro de Vida. Thus, showing evidence of the affirmative power of writing insofar as it shows the cracks of the edifice of metaphysics and the pitfalls of anthropocentric reason.</p><p><strong>Keywords: </strong>Writing. Literature. Deconstruction. Phallogocentrism. Dissemination.</p><p> </p><p><strong>ORCID</strong></p><p><strong>http://orcid.org/0000-0002-6856-4385</strong></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/117334 Autorretrato Infamiliar | Non-familiar self-portrait 2021-12-15T10:47:53-03:00 Dariane Martiól de Souza dariane.ms@gmail.com <p>Este ensaio é parte de um projeto fotográfico em desenvolvimento onde registro o corpo da minha mae junto ao meu dentro do espaço doméstico, tematizando uma relação conflituosa.</p><p> </p><p><strong>ORCID</strong></p><p><strong>https://orcid.org/0000-0002-7526-337X</strong></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/116482 Memento Mori ou Lembra-te que morrerás | Memento Mori or Remember you'll die 2021-12-15T10:47:53-03:00 Fernanda Puricelli fernanda.puricelli@gmail.com <p><span id="docs-internal-guid-3ab025e8-7fff-c0f0-1d33-fda9b6dc401a"><span>Nos encontramos no momento atual, marcados por uma ideia de doença, iminência da morte e isolamento. Assim, nesse ensaio faz-se repensar sobre as imagens subjetivas do vazio, da melancolia e da solidão no sujeito. No processo de Memento Mori ou Lembra-te que Morrerás busca-se <span id="docs-internal-guid-b404e7b2-7fff-3b40-5dbd-c1af3a38555d"><span>uma imagética do suicídio, do rastro da vida, do “após a vida”, que também termina por nos revelar, a impossibilidade de experienciar a própria morte.</span></span></span></span></p><p><span><span><span><span><br /></span></span></span></span></p><p><strong>ORCID</strong></p><p><strong>https://orcid.org/0000-0003-3274-2036</strong></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/117144 De corpo presente (De uma Belém a outra) | Body present (From one Belém to another) 2021-12-15T10:47:53-03:00 Mauricio Igor Almeida mauricioigor.almeida@gmail.com Laura Benevides laurabenevidescarneiro@gmail.com <p dir="ltr"><span>De uma Belém a outra</span><span> é uma vídeoperformance criada a partir de minha experiência de quando saí de minha cidade, Belém do Pará, no Brasil, para ir à Belém de Lisboa, em Portugal. Este processo foi marcado pelos atravessamentos que meu corpo sentiu e ouviu. Desse modo, aborda aspectos da relação histórica e desdobramentos atuais entre os dois países, assim como reflexões sobre monumentos públicos que homenageiam figuras colonialistas. Neste ensaio visual, são apresentados </span><span>frames </span><span>desta produção, a qual foi contemplada pelo Prêmio Rede Virtual de Arte e Cultura, da Fundação Cultural do Pará, em 2020.</span></p><div><span><br /></span></div><div><strong>ORCID</strong></div><div><strong>http://orcid.org/0000-0002-1473-0501</strong></div><div><strong>http://orcid.org/0000-0002-7210-5907</strong></div> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/120528 Apresentação - Sua voz em nossas cabeças: 20 anos sem Sebald | His voice in our heads: 20 years without Sebald 2021-12-15T10:47:50-03:00 Beatriz Malcher tomm.davi@gmail.com Davi Alexandre Tomm tomm.davi@gmail.com <p>Texto de apresentação do dossiê temático "20 anos sem Sebald"</p><p> </p><p><strong>ORCID</strong></p><p><strong>http://orcid.org/0000-0003-4077-3860</strong></p><p><strong>https://orcid.org/0000-0001-5713-0701</strong></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/117366 Elena Landkraut: apontamentos biográficos | Elena Landkraut: biographical notes 2021-12-15T10:47:50-03:00 Daiana Schröpel daiana_schropel@hotmail.com <p>Ensaio Visual</p><p> </p><p><strong>ORCID</strong></p><p><strong>http://orcid.org/0000-0001-8040-0730</strong></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/117373 Periferias europeias: Sebald fala em Tübingen (e uma digressão sobre Pierre Bertaux) | European peripheries: Sebald speechs in Tübingen (and a digression about Pierre Bertaux) 2021-12-15T10:47:50-03:00 Uwe Schütte tomm.davi@gmail.com <p>O tema deste artigo é um texto apócrifo de W. G. Sebald, o ensaio "Europäische Peripherien" [Periferias Europeias], baseado em uma palestra proferida em fevereiro de 1992, em Tübingen. Esse ensaio ocupa um lugar especial na obra de Sebald, pois nele o autor se expressa mais resolutamente do que em qualquer outra ocasião sobre questões políticas, no que diz respeito tanto ao processo de unificação europeia quanto aos problemas fundamentais das sociedades ocidentais na transição para o século XXI. A partir de uma leitura mais atenta, chego à conclusão de que esse ensaio, supostamente secundário, revela-se um importante pilar para reconstruir a interpretação profundamente melancólica que Sebald faz da história com base no conceito de uma “história natural da destruição”. Ao mesmo tempo, “Europäische Peripherien” permite reconhecer a importância de <em>Mutation der Menschheit</em> [Mutação da Humanidade], de Pierre Bertaux, como influência fundamental, até então não reconhecida, para o desenvolvimento da obra de Sebald.<strong></strong></p><p class="Bioeresumos"><strong>Palavras-chave:</strong> W.G. Sebald. Europa. “História natural da destruição”. Pierre Bertaux.</p><p class="Bioeresumos"> </p><p class="Bioeresumos"><strong>Abstract</strong></p><p class="Bioeresumos">This article discusses the essay "Europäische Peripherien", a hitherto overlooked text by W.G. Sebald based on a lecture given in Tübingen in February 1992. The essay occupies a special position in Sebald's oeuvre, as the author positions himself more pronouncedly than anywhere else on political issues, both with regard to the process of European unification and to fundamental challenges of Western societies in the transition to the twenty-first century. In my close reading the supposedly insignificant essay proves to be an important text for a reconstruction of Sebald's deeply melancholic view of history as expressed in the concept of a "natural history of destruction". At the same time, "European Peripheries" allows us to acknowledge the importance of Pierre Bertaux’ <em>Mutation der Menschheit</em> as an undiscovered influence on the development of Sebald's oeuvre.</p><p class="Bioeresumos"><strong>Keywords:</strong> W.G. Sebald. Europa. “Natural history of destruction”. Pierre Bertaux.</p><p class="Bioeresumos"> </p><p class="Bioeresumos"><strong>ORCID</strong></p><p class="Bioeresumos"><strong>https://orcid.org/0000-0002-4825-1912</strong></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/119802 Os anéis de Saturno. O instinto enciclopédico de W.G.Sebald | The Rings of Saturn. The encyclopedic instinct in W. G. Sebald 2021-12-15T10:47:50-03:00 Biagio D'Angelo biagiodangelo@gmail.com <p>No romance de W.G. Sebald, <em>Os anéis de Saturno</em> (<em>Die Ringe des Saturn: Eine englische Wallfahrt</em>, 1995), o narrador, a partir da descrição de certos lugares de Suffolk, reconstrói acontecimentos históricos e biografias, relata entrevistas, apresenta e menciona obras e lugares, correlacionando tempos e espaços que várias vezes estão muito distantes uns dos outros. Essas aparentes digressões labirínticas ligam-se à história principal de uma forma ou de outra. A nossa hipótese é a de que <em>Os anéis de Saturno </em>possui uma estrutura altamente labiríntica e enciclopédica, característica, por outro lado, de toda a obra sebaldiana, através da qual o autor manifesta seu conhecimento trágico do mundo.</p><p><span><strong>Palavras-chave: </strong>Sebald. Romance enciclopédico. Enciclopédia. Labirinto.</span></p><p> </p><p><span><strong>Abstract</strong></span></p><p><span>In W.G Sebald's novel <em>The Rings of Saturn</em> (<em>Die Ringe des Saturn: Eine englische Wallfahrt</em>, 1995), the narrator, from the description of certain places in Suffolk, reconstructs historical events and biographies, reports interviews, describes and mentions works and places correlating times and spaces that are often very far apart. These apparent labyrinthian digressions tie into the main story in one way or another. Our hypothesis is that <em>The Rings of Saturn</em> have a highly labyrinthian and encyclopedic structure, characteristic, on the other hand, of the entire Sebaldian work, through which the author manifests his tragic knowledge of the world.</span></p><p align="justify"><span><strong><span style="font-family: Georgia, serif;"><span>Keywords: </span></span></strong><span style="font-family: Georgia, serif;"><span>Sebald. Encyclopedic Novel. Encyclopedia. Labyrinth.</span></span></span></p><p align="justify"><span><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><br /></span></span></span></p><p align="justify"><strong><span style="font-family: Georgia, serif;">ORCID</span></strong></p><p align="justify"><strong><span style="font-family: Georgia, serif;">https://orcid.org/0000-0001-9333-4461</span></strong></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/118614 W. G. Sebald: reino dos mortos e espetáculo midiático | W. G. Sebald: realm of the dead and mediatic spectacle 2021-12-15T10:47:50-03:00 Kelvin Falcão Klein kelvin.klein@gmail.com <p class="western" align="justify"><span style="font-family: Georgia, serif;">O objetivo do artigo é investigar as possíveis relações entre a reflexão teórica de Friedrich Kittler (especialmente em seu livro </span><span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Grammophon Film Typewriter</em></span><span style="font-family: Georgia, serif;">) e a produção literária de W. G. Sebald (especialmente seu último romance, </span><span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Austerlitz</em></span><span style="font-family: Georgia, serif;">). Minha hipótese é que Sebald mescla dois registros diagnosticados por Kittler: acessa o “reino dos mortos” (codificado com base nos resíduos materiais das fotografias) a partir tanto do paradigma técnico-midiático inaugurado com o gramofone, o filme e a máquina de escrever quanto do paradigma anterior, literário e alucinatório, apreendido por Kittler nas obras de Poe e Balzac, entre outros.</span></p><p class="western" align="justify"><span style="font-family: Arial, serif;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><strong>Palavras-chave</strong></span></span><span style="font-family: Georgia, serif;"><span>: W. G. Sebald. Friedrich Kittler. Mídia. Fotografia. Romance.</span></span></span></p><p class="western" align="justify"> </p><p class="western" align="justify"><span style="font-family: Arial, serif;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><strong>Abstract</strong></span></span></span></p><p class="western" align="justify"><span style="font-family: Arial, serif;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span>The aim of the article is to investigate possible contacts between Friedrich Kittler's theoretical reflection (especially in his book </span></span><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><em>Grammophon Film Typewriter</em></span></span><span style="font-family: Georgia, serif;"><span>) and the literary production of W. G. Sebald (especially his latest novel, </span></span><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><em>Austerlitz</em></span></span><span style="font-family: Georgia, serif;"><span>). My hypothesis is that Sebald merges two fields diagnosed by Kittler: he accesses the “realm of the dead” (coded from the material residues of photographs) from both the technical-media paradigm inaugurated with the “gramophone, film and typewriter” and from the previous paradigm, literary and hallucinatory, apprehended by Kittler in the works of Poe and Balzac, among others.</span></span></span></p><p class="western" align="justify"><span style="font-family: Arial, serif;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><strong>Keywords: W. G. Sebald. Friedrich Kittler. Media. Photography. Novel.</strong></span></span></span></p><p class="western" align="justify"><span style="font-family: Arial, serif;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><strong><br /></strong></span></span></span></p><p class="western" align="justify"><span style="font-family: Arial, serif;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><strong>ORCID</strong></span></span></span></p><p class="western" align="justify"><span style="font-family: Arial, serif;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><strong>http://orcid.org/0000-0002-8997-1174</strong></span></span></span></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/118700 Duas fotografias em Austerlitz, de W. G. Sebald | Two photographs in Austerlitz, by W. G. Sebald 2021-12-15T10:47:51-03:00 Luciano Gatti lfgatti@gmail.com <p class="western"><span style="font-family: Arial, serif;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span>O presente trabalho discute as relações entre literatura e fotografia em </span></span><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><em>Austerlitz</em></span></span><span style="font-family: Georgia, serif;"><span>, de W. G. Sebald. Para fazer isso, como ponto de partida, observa-se a suposta oposição entre documento e ficção no emprego de material fotográfico feito por Sebald. Segundo a hipótese deste artigo, a função das fotografias deve ser compreendida a partir do mecanismo literário desenvolvido por Sebald para apresentar a investigação de seu protagonista a respeito de elementos de sua vida passada desconhecida. A pesquisa caracteriza tal procedimento como um “encadeamento de narradores” e, feito isso, debate sobre a função exercida pelas fotografias nas relações entre memória, narração e experiência.</span></span></span></p><p class="western"><span style="font-family: Arial, serif;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><strong>Palavras-chave: </strong></span></span><span style="font-family: Georgia, serif;"><span>W. G. Sebald. </span></span><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><span lang="en-US">Fotografia. Memória. Experiência. </span></span></span></span></p><p class="western" lang="en-US"> </p><p class="western"><span style="font-family: Arial, serif;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><span lang="en-US"><strong>Abstract</strong></span></span></span></span></p><p class="western"><span style="font-family: Arial, serif;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><span lang="en-US">This article discusses the relationship between literature and photography in </span></span></span><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><span lang="en-US"><em>Austerlitz</em></span></span></span><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><span lang="en-US">, by WG Sebald. In order to do that, as a starting point, we observe the supposed opposition between document and fiction in Sebald's use of photographic material. This study proposes that we may understand the role played by photographs in the book by means of the literary mechanism developed by Sebald to present the search of his protagonist for elements of his unknown past. The present article characterizes this procedure as a “chain of narrators” and, after that, discusses the role played by photographs in the relationships between memory, narration and experience.</span></span></span></span></p><p class="western" align="justify"><span style="font-family: Arial, serif;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><span lang="en-US"><strong><span>Keywords: </span></strong></span></span></span><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><span lang="en-US"><span>W. G. Sebald. Photography. </span></span></span></span><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><span>Memory. Experience. </span></span></span></span></p><p class="western" align="justify"><span style="font-family: Arial, serif;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span><span><br /></span></span></span></span></p><p class="western" align="justify"><strong><span style="font-family: Arial, serif;"><span style="font-family: Georgia, serif;">ORCID</span></span></strong></p><p class="western" align="justify"><strong><span style="font-family: Arial, serif;"><span style="font-family: Georgia, serif;">http://orcid.org/0000-0003-3960-3610</span></span></strong></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/118798 Quando Hayden White encontra Sebald: Austerlitz entre o fardo da história e o passado prático | When Hayden White meets Sebald: Austerlitz between the burden of history and the practical past 2021-12-15T10:47:51-03:00 Edmo Videira Neto edmo.videira@gmail.com <p><span><span style="font-family: Georgia, serif;">O objetivo deste ensaio é promover um encontro entre as ideias sobre a história de Hayden White e os caminhos históricos e traumáticos traçados por Sebald em </span></span><span><span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Austerlitz</em></span></span><span><span style="font-family: Georgia, serif;">. Neste sentido, partimos do pressuposto de que o personagem homônimo ao título do livro do escritor alemão funciona como um pêndulo entre o fardo da história e o passado prático, não coincidentemente, dois dos principais textos do historiador norte-americano. Para que possamos chegar minimamente a esse objetivo, abordaremos </span></span><span><span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Austerlitz</em></span></span><span><span style="font-family: Georgia, serif;"> enquanto uma saga em busca de uma estética da representação do passado e de uma ética do conhecimento histórico, colocando como pano de fundo central em nosso texto os debates teóricos e metodológicos oferecidos pela obra de White.</span></span></p><p><span><strong><span style="font-family: Georgia, serif;">Palavras-chave: </span></strong><span style="font-family: Georgia, serif;">Hayden White. Sebald. </span><span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Austerlitz</em></span><span style="font-family: Georgia, serif;">. Fardo da história. Passado Prático</span></span></p><p> </p><p><span><strong><span style="font-family: Georgia, serif;"><span lang="en-US">Abstract</span></span></strong></span></p><p><span><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span lang="en-US">The purpose of this essay is to promote a meeting between the ideas about Hayden White's history and the historical and traumatic paths traced by Sebald in </span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span lang="en-US"><em>Austerlitz</em></span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span lang="en-US">. In this sense, we assume that the homonymous character to the title of the German writer's book works as a pendulum between the burden of history and the practical past, not coincidentally, two of the main texts of the American historian. So that we can minimally reach this goal, we will approach </span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span lang="en-US"><em>Austerlitz</em></span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><span lang="en-US"> as a saga in search of an aesthetics of the representation of the past and an ethics of historical knowledge, placing as a central backdrop in our text the theoretical and methodological debates offered by White's work.</span></span></span></span></p><p align="justify"><span><strong><span style="font-family: Georgia, serif;"><span lang="en-US"><span>Keywords: </span></span></span></strong><span style="font-family: Georgia, serif;"><span lang="en-US"><span>Hayden White. Sebald. </span></span></span><span style="font-family: Georgia, serif;"><span lang="en-US"><em><span>Austerlitz</span></em></span></span><span style="font-family: Georgia, serif;"><span lang="en-US"><span>. Burden of History. Pratical Past.</span></span></span></span></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/120157 Ética e estética. Não como polaridade, mas como diferença | Ethics and aesthetics. Not as polarity, but as a difference 2021-12-15T10:47:51-03:00 Karl Heinz Bohrer tomm.davi@gmail.com <p class="Standard1">Este ensaio discute a tensão entre ética e estética (que corresponde à oposição da filosofia da arte e da teoria estética) com a ajuda de três pensadores, que interiorizaram a experiência romântico-moderna, sem que se tornassem suspeitos de qualquer idealismo: Kierkegaard, Musil, Adorno.</p><p class="Bioeresumos"><strong>Palavras-chave:</strong> Estética. Ética. Kierkegaard. Musil. Adorno.</p><p class="Bioeresumos"> </p><p class="Bioeresumos"><strong>Abstract</strong></p><p class="Standard1">This essay discusses the tension between Ethics and Esthetics (which corresponds to the opposition of Philosophy of Arts and Esthetic Theory) helped by three thinkers, who interiorized the modern-romantic experience, without any suspicion of any idealism: Kiierkegaard, Musil, Adorno.</p><p class="Bioeresumos"><strong>Keywords:</strong> Esthetics. Ethics. Kierkegaard. Musil. Adorno.</p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/120156 Arte e Ética na Teoria Humanista da Pintura | Art and Ethics in the Humanist Theory of Painting 2021-12-15T10:47:51-03:00 Carole Talon-Hugon tomm.davi@gmail.com <p class="Standard">Não há dúvida de que uma intenção moral presidiu ou, no mínimo, acompanhou grande parte da arte do passado. Esquecemos suficientemente de falar da arte, em geral, como um domínio em que as considerações éticas não têm lugar e em relação a qual seria inconveniente falar em moral, isso porque belo e bom são valores não apenas distintos, mas independentes, e dentre esses importa conservar-lhes essa independência. Uma visão sensata do estado histórico da questão supõe, no entanto, que tomemos consciência da historicidade dessa posição separatista, ou seja, que, por um lado, esqueçamos por um instante a autonomia e a autotelia da arte ensinada no século XIX e, por outro lado, que nos lembremos da maneira com que os artistas e os pensadores da arte, anterior à invenção moderna das belas-artes, concebiam a prática artística. Nessa longa história pré-moderna da arte, gostaria de examinar mais precisamente aqui as intenções éticas da teoria humanista da pintura e de submeter a um exame crítico a eficácia dessas intenções.</p><p class="Bioeresumos"><strong>Palavras-chave:</strong> Efeitos Éticos da Pintura. Teoria Humanista da Pintura. Efeitos Estéticos e Cognitivos da Arte.</p><p class="Bioeresumos"> </p><p class="Standard"><strong>Résumé</strong>:</p><p class="Standard">Qu’une intention morale ait présidé ou au moins accompagné une grande partie de l’artdupassé, c’estcequi ne fait aucundoute. Nous l’avons suffisamment oublié pourparler de l’art, engénéral, comme d’un domaine où les considérations éthiques n’ontpasleurplace et à propos duquel il serait déplacé de parler de morale, aumotif que beau et biensont desvaleurs non seulement distinctes mais indépendantes et dontqu’il importe de leur conservercette indépendance. Une visionsaine de l’état historique de la question suppose pourtant que nous prenions conscience de l’historicité de cette position séparatiste, autrementdit, que d’une part nous ou blions pour un temps l’autonomie et l’autolélie de l’artenseignée par le XIX èmesiècle et d’autrepart, que nous nous rappelions la manière dont artistes et penseurs de l’art d’avant l’invention modernedes beaux-art sont conçula pratique artistique. Dans cette longue histoire prémoderne de l’art, on considérera plus précisément ici les intentions éthiques de la théorie humaniste de lapeinture et l’onsoumettra à unexamen critique lesmoyens de cesintentions.</p><p class="Standard"><strong>Mots-Clés: </strong>ÉffetsÉthiques de laPeinture. ThéorieHumaniste de laPeinture. ÉffetsEsthétiques et Cognitifs de l’art.</p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/117364 Humanimaldade, ou ser algo para outros serem alguém | Humanimality, or being something for others to be someone 2021-12-15T10:47:53-03:00 Francisco Ricardo Silveira franciscosilveira_@hotmail.com <p>O presente texto trata-se de uma recensão da obra<em> Kafka's Zoopoetics: Beyond the Human-Animal Barrier</em>, da autoria de Naama Harel<em></em>Michigan e publicada pela University of Michigan Press, em 2020.</p><p> </p><p><strong>ORCID</strong></p><p><strong>http://orcid.org/0000-0002-2711-4855</strong></p> 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte https://www.seer.ufrgs.br/index.php/philia/article/view/120666 Expediente Volume 3, Número 2, 2021 2021-12-15T10:47:50-03:00 Revista PHILIA PHILIA revistaphilia@ufrgs.br 2021-12-08T00:00:00-03:00 Copyright (c) 2021 Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte