Paraíso das crianças: o kindergarten nos Estados Unidos entre meados do século 19 e início do 20 - the paradise of children: the kindergarten in the United States between the middle of 19 century and the beginning of the 20

Autores

  • Carla Simone Chamon, Brasil Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Palavras-chave:

Kindergarten, froebelianismo, americanização

Resumo

O objetivo deste artigo é analisar a difusão do kindergarten nos Estados Unidos, instituição educativa direcionada para crianças entre três e sete anos, concebida por Froebel (1782-1852) na Alemanha. Apesar de ter nascido na Europa, o kindergarten se expandiu nos Estados Unidos a partir da segunda metade do século 19, onde adquiriu feições próprias. É esse movimento de difusão e de americanização do kindergarten que será analisado aqui. De um lado vamos analisar as razões da aceitação do kindergarten nos Estados Unidos, buscando pelo processo de adaptação dessa instituição à cultura norte-americana. De outro lado vamos examinar, a partir de algumas obras de defensores do kindergarten, as propostas e princípios que marcaram sua implantação no referido país.

Palavras-chave: kindergarten, froebelianismo, americanização.

 

THE PARADISE OF CHILDREN: THE KINDERGARTEN IN THE UNITED STATES BETWEEN THE MIDDLE OF 19 CENTURY AND THE BEGINNING OF THE 20

Abstract

The aim of this paper is to analyze the spread of kindergarten in the United States, educational institution directed to children between three and seven years, conceived by Froebel (1782-1852) in Germany. Although it was born in Europe, the kindergarten had expanded in the United States, from the second half of the nineteenth century, where acquired its own features. It’s this diffusion movement and this Americanization of the kindergarten which will be analyzed here. On the one hand, let us analyze the reasons for the acceptance of the kindergarten in that country, searching for its adaptation to the American culture. On the other hand, let us examine, from some works of kindergarten advocates, proposals and principles that marked its implantation in the United States.

Key-words: kindergarten, froebelianismo, americanization.

 

EL PARAÍSO DE LOS NIÑOS: EL KINDERGARTEN EN LOS ESTADOS UNIDOS ENTRE MEDIADOS DEL SIGLO 19 Y COMIENZO DEL 20

Resumen

El objetivo de este trabajo es analizar la propagación del kindergarten en los Estados Unidos, institución educativa dirigida a niños de entre tres y siete años, diseñada por Froebel (1782-1852), en Alemania. Aunque nació en Europa, el kindergarten se ha expandido en los Estados Unidos, a partir de la segunda mitad del siglo 19, donde adquirió sus propias características. Es este movimiento de difusion y de americanización del kindergarten que será analizado aquí. Por un lado, vamos a analizar los motivos de la aceptación del kindergarten allí, buscando el movimento de adaptación de esta institución a la cultura estadounidense. Por otra parte, vamos a examinar, a partir de algunas obras de los defensores del kindergarten, propuestas y principios que marcaron su implantación en los Estados Unidos.

Palabras clave: kindergarten, froebelianismo, americanización.

 

LE PARADIS DES ENFANTS: LE KINDERGARTEN AUX ÉTATS-UNIS ENTRE LE MILIEU DU 19 SIÈCLE ET LE DEBUT DU 20

Résumé

Le but de cet article est d'analyser la propagation du kindergarten aux États-Unis, établissement d'enseignement s'adressant aux enfants entre trois et sept ans, conçu par Froebel (1782-1852), en Allemagne. Bien que né en Europe, le kindergarten s'est étendu aux États-Unis, à partir de la seconde moitié du 19e siècle, où il a acquis ses propres caractéristiques. C’est ce mouvement de diffusion et d’américanisation du kindergarten qui sera analysé ici. D'une part, nous allons analyser les raisons de l'acceptation du kindergarten aux États-Unis, en appuyant notre recherche sur le processus d'adaptation de cette institution à la culture américaine. D'autre part, nous examinerons, à partir de certaines œuvres des défenseurs de kindergarten, les propositions et principes qui ont marqué son implantation aux États-Unis.

Mots-clé: kindergarten, froebelianisme, américanisation.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Carla Simone Chamon, Brasil, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Professora de História e História da Educação no Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais e doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Publicou “Escolas em reforma, saberes em trânsito: a trajetória profissional de Maria Guilhermina Loureiro de Andrade” (2008), além de diversos artigos na área.

Referências

A SKETCH. Manuscript division: the papers of Maria Kraus-Boelte, Box 1: Correspondence. [s.l.], [s.d.]. Disponível na Biblioteca do Congresso de Washington.

ABBUD, Ieda. John Dewey nos debates sobre a educação infantil: Estados Unidos dos anos noventa do século 19 aos anos dez do século 20. São Paulo: PUC-SP, 2007. 126f. Dissertação (mestrado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Educação.

ALLEN, Ann Taylor. Let us live with our children: kindergarten movements in Germany and United States, 1840-1914. History of Education Quaterly, v. 28, n. 1, 1988, p. 23-48.

BEATTY, Bárbara. The letter killeth: americanization and multicultural education in kindergartens in the United States, 1856-1920. In: WOLLONS, Roberta (org.). Kindergarten and cultures: the global diffusion of an idea. New Haven and London: Yale University Press, 2000, p. 42-58.

BUTTS, Robert Freeman, CREMIN, Laurance Arthur. A history of education in american culture. New York: Henry Holt and Company, 1953.

CHAMON, Carla Simone. Escolas em reforma, saberes em trânsito: a trajetória de Maria Guilhermina Loureiro de Andrade (1869-1913). Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

DEWEY, John. The school and society. Chicago: The University of Chicago Press, 1915.

FROEBEL, Friedrich. The education of man. New York: Appleton and Company, 1892.

HAILMANN, William Nicholas. Prefácio do tradutor. In: HAILMANN, William Nicholas. The education of man. Tradução de William Hailmann. New York: Appleton and Company, 1892.

HAILMANN, William Nicholas. Kindergarten culture in the family and kindergarten: a complete sketch of Forebel’s system of early education, adapted to American institutions for use of mothers and teachers. Cincinnati: Wilson Hinkle, 1873.

HARVEY, Anna K. Maria Kraus-Boelte (1836-1918). In: Pioneers of the kindergarten in America. New York and London: The Century CO., 1924, p. 75-93.

KARNAL, Leandro et al. História dos Estados Unidos: das origens ao século XXI. São Paulo: Contexto, 2007.

KRAUS, John; KRAUS-BOELTE, Maria. The kindergarten guide, an illustrated hand-book designed for the self-instruction of kindergarterns, mothers and nurses. New York: E. Steiger; London: George Philip, 1877.

KRAUS, John. The kindergarten (Its use and abuse) in America: The Little Gem and American Kindergarten, New York, v. 5, n. 8, 1879, p. 114-115. Disponível na Biblioteca do Congresso de Washington.

KUHLMANN JUNIOR, Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.

ROSS, Elizabeth Dale. The kindergarten crusade: the establishment of preschool education in the United States. Athens: Ohio University Press, 1976.

PEABODY, Elizabeth Palmer. American preface. In: FROBEL, Friedrich. The education of man. New York: A. Lovell and Company, 1885.

VANDEWALKER, Nina Catharine. The kindergarten in American education. New York: The Macmillan Company, 1908.

WARDE, Mírian Jorge. Oscar Thompson na Exposição de Saint-Louis (1904): a exhibit showing machinery for making machines. In: FREITAS, Marcos César; KUHLMANN JUNIOR, Moisés (org.). Os intelectuais na história da infância. São Paulo: Cortez, 2002, p. 409-458.

WEBER, Max. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Pioneira, 1989.

WIEBÉ, Edward. The paradise of childhood. A manual for self-instruction in Frederich Froebel’s educational principles and a practical guide to kinder-gartners. Springfield Mass: Milton Bradley and Company, 1869.

WOLLONS, Roberta. On the international diffusion, politics and transformation of the kindergarten. In: WOLLONS, Roberta (org.). Kindergarten and cultures: the global diffusion of an idea. New Haven and London: Yale University Press, 2000, p. 1-15.

Downloads

Publicado

2015-07-04

Como Citar

Chamon, Brasil, C. S. (2015). Paraíso das crianças: o kindergarten nos Estados Unidos entre meados do século 19 e início do 20 - the paradise of children: the kindergarten in the United States between the middle of 19 century and the beginning of the 20. Revista História Da Educação, 20(48), 15–33. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/56596

Edição

Seção

Dossiê "A educação nos Estados Unidos: do século 19 ao século 20 - Dossier Education in the United States..."