A educação superior norte-americana: gênese de um modelo - The american higher education: genesis of a model

Autores

  • Maria das Graças Ribeiro, Brasil

Palavras-chave:

Educação Superior, Educação Superior e Americanismo, Educação Superior e Hegemonia

Resumo

O presente trabalho tem como objetivo analisar, em uma perspectiva sócio-histórica, a constituição do sistema de educação superior nos Estados Unidos, no período entre o final do século 19 e início do século 20. Apoiado em revisão de literatura e consulta a outros documentos, conclui que a universidade é uma instituição tardia naquele país e assim como o seu sistema de educação superior, consolidado no período, está intrinsecamente marcada pelos padrões intelectuais e morais tornados então hegemônicos e que lhe imprimiram características até então exclusivas do mundo produtivo.

Palavras-chave: educação superior norte-americana, universidade norte-americana, educação superior e hegemonia, educação superior e americanismo.

 

THE AMERICAN HIGHER EDUCATION: GENESIS OF A MODEL

Abstract

The present work intends to analyze on a social-historical perspective the constitution of higher education system in the United States in the period between the late 19th century and early 20th century. Based on literature review and consultation others documents, it concludes that the university is a later institution in that country and as well as the higher education system, consolidated during  this period, is intrinsically marked by intellectual and moral patterns that became then hegemonic and printed it with features until this time exclusive of the productive world.

Key-words: american higher education, american university, higher education and hegemony, higher education and americanism.

 

LA EDUCACIÓN SUPERIOR NORTEAMERICANA: GÉNESIS DE UN MODELO

Resumen

El presente trabajo tiene como objetivo el análisis sóciohistórico de la constitución del sistema de educación superior en Estados Unidos en el período entre fines del siglo 19 y comienzos del siglo 20. Com base en revisión de literatura y otros documentos, es posible concluir que la universidad es una institución tardia en ese país, por ló cual su sistema de educación superior, consolidado en el período, está intrínsecamente marcado por los patrones intelectuales y morales que se han tornado hegemónicos y que le han impreso los rasgos otrora exclusivos del mundo productivo.

Palavras-clave: educación superior norteamericana, universidad norteamericana, educación superior y hegemonía, educación superior y norteamericanismo.

 

L’ÉDUCATION SUPÉRIEURE NORD-AMÉRICAINE: GENÈSE D’UN MODÈLE

Résumé

Ce travail vise l’analyse sociaux historique de la formation du système d’éducation supériere aux États-Unis de la fin du 19ème siècle au début de 20ème siècle. Ayant pour base une revisión de la literature suivi de l’examen d’autres documentation, il est possible d’en conclure que l’univérsité est une instituitión tardif dans ce pays et, aussi bien que son système d’éducation supérieure, dans la periode choisi, elle a été profondement marquée pour les modèles intellectuels et morals qui ont devenu hégémoniques et qui les ont imprimés des caractéristique jusqu’ à cette époque exclusives du monde produtif.                      

Mots-clé: éducation supéuriere nord-américaine, université nord-américaine, éducation supérieure et hégémonie, éducation supérieure et americanism.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BARRROW, Clyde. Universities and the capitalist state: corporate liberalism and the reconstruction of American higher education. 1894-1928. Madison: The University of Wisconsin Press, 1990.

BEM-DAVID. Joseph. Centers of leargnin: Britain, France, Germany, United States. New York: Mc Graw-Hill Book Company/Carnegie Comission on Higher Education, 1977.

BONNEN, James T. The land-grant college idea and the evolving of outreach university. 1998. Disponível em . Acesso em 30 jan. 2012.

BOWMAN, M. J. The land-grant colleges and universities in human-resource development. The Journal of Economic History, v. 22, 1962, p. 523-546.

CHARLE, Christophe; VERGER, Jacques. História das universidades. São Paulo: Unesp, 1996.

COULON, Alain. A escola de Chicago. Campinas: Papirus, 1995.

COWLEY, W.H.; WILLIAMS, D. International and historical roots of American higher education. New York and London: Garland Publishing, 1991.

ECKEL, Peter D; KING, Jacqueline E. An overview of higher education in the United States: diversity, acess and the role of market place. Washigton, DC: American Council on Education, 2011. Disponível em . Acesso em 30 jan. 2012.

EDDY JR. Edward Danforth. Colleges for our land and time: the land-grant idea in American education. New York: Harper & Brothers, 1957.

ELIOT, Charles W. How to transform a college with one uniform curriculum into a university. The elective system. 1885. Disponível em: . Acesso em 4 jan. 2012.

ELIOT, Charles W et al. Present college questions: six papers read before the national educational association, at the sessions held in Boston. July, 6 and 7, 1903. New York: D. Appleton and Company, 1903.

FELDMAN, Maryann; DESROCHERS, Pierre. Research universities and local economic development: lessons from the history of the Johns Hopkins University. Industry and Innovation, v. 10, n. 1, 2003, p. 5-24. Disponível em . Acesso em 29 nov. 2011.

FERLEGER, Louis; William, LAZONICK. Higher education for an innovative economy: land-grant colleges and the managerial revolution in America. Business and Economic History, v. 33, n. 1, 1994, p. 116-128. Disponivel em . Acesso em 10 dez. 2011.

FINCHER, Cameron. The influence of britain and german universities on the historical developments of American universities. U.S. Department of Education. 1996. Disponível em . Acesso em 3 dez. 2011.

GEIGER, Roger. Research, graduate education and the ecology of american universities: an interpretative history. In: ROTHBLATT, S; WITTROCK, B (eds.). The european and merican universities since 1800. New York: Cambridge University Press, 1993, p. 234-262. Disponível em . Acesso em 1º dez. 2011.

GOLDSCHMIDT, Dietrich. Historical interaction between higher education in German and in the United States. In: TEICHLER, Ulrich; WASSER, Henry (eds.). German and american universities: mutual influences - past and present. Kassel: Werstattberichte Band 36, 1992, p.11-33. Disponível em . Acesso em 1º dez. 2011.

GRAMSCI, Antonio. Maquiavel, a política e o estado moderno. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1976.

HAWKINS, Hugh. The making of the liberal arts college identity. Daedalus. Journal of the American Academy of Arts and Sciences, v. 128, n. 1, 1999, p. 1-25.

KERR, Clark. Os usos da universidade. Fortaleza: UFC, 1982.

LAMAY, Craig L. Justin Smith Morril and the politics and legacy of land-grant colleges acts. In: GROSSMAN, Lawrence; MINOW, Newton. A digital gift to the nation: fulfilling the promise of the digital internet age. New York: The Century Foundation Press, 2001, p. 73-94. Disponível em . Acesso em 30 nov. 2011.

LEVIN, David O. The american colleges and the culture of aspiration, 1915-1940. Ithaca: Cornell University Press, 1987.

MARTIN, V. Michael. The land-grant university in the 21st century. Journal of Agricultural and Applied Sciences, v. 33, n. 2, 2001, p. 377-380. Disponível em <https://www.edu/ president/…/Martin_Land_Grant_21st>. Acesso em 30 nov. 2011.

PARSONS, Talcott; PLATT, Gerald M. Considerations on the american academic system. Minerva, v. 6, n. 4. London: CSF Publications, 1968, p. 497-523.

SEARS, Jesse Brundage. Philanthropy in the history of American higher education. Washigton: Department of the Interior. Bureau of Education. Bulletin 26, 1922. Chapter IV- The late national period, 1865-1919, p.53-70. Disponível em . Acesso em 10 jan. 2012.

SELLERS, Charles; MAY, Henry; MCMILLEN, Neil. Uma reavaliação da história dos Estados Unidos: de colônia a potência imperial. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

VEBLEN, Thorstein. The higher learning in America: a memorandum on the conduct of universities by business men. 1918. Eletronic Text Center. University of Virginia Library. Disponível em: . Acesso em 10 dez. 2011.

WEBER, Max. Sobre a universidade: o poder do estado e a dignidade da profissão acadêmica. São Paulo: Cortez, 1989.

WEBER, Max. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Pioneira, 1985.

Downloads

Publicado

2015-07-04

Como Citar

Ribeiro, Brasil, M. das G. (2015). A educação superior norte-americana: gênese de um modelo - The american higher education: genesis of a model. Revista História Da Educação, 20(48), 75–93. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/56594

Edição

Seção

Dossiê "A educação nos Estados Unidos: do século 19 ao século 20 - Dossier Education in the United States..."