Banality and intersubjectivity in art

Autores

  • Marina Ramos Neves de Castro Universidade Federal do Pará - UFPA http://orcid.org/0000-0002-3065-270X
  • Fábio Fonseca de Castro Universidade Federal do Pará - UFPA

DOI:

https://doi.org/10.22456/2179-8001.80115

Palavras-chave:

Art. Banality. Quotidian. Sociation/sociality. Intersubjectivity.

Resumo

This article aims to reflect on the banality of art in its quotidianity. It attempts to question by what social dynamics the common, the banal and the quotidian can come to have artistic value. The answer we seek to build for the question, observes this sensation in its dynamics of sociation, that is, as a bond, as a structure of the collective and experiential character of social life. By understanding the phenomenon as a total social fact, we can say that it is engendered and simultaneously engenders the societal bond in an intersubjective procedure that produces the shared sense.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Marina Ramos Neves de Castro, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doctoral student in Anthropology at PPGA-UFPA. Master in Arts by PPGArtes-UFPA. Master in Latin American Societies Studies by IHEAL-Sorbonne Nouvelle

Fábio Fonseca de Castro, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professor of the Postgraduate Programs in Comunicação, Culture and Amazon and in Sustainable Development of the Humid Tropics, UFPA. PhD in Sociology by the University of Paris V Post-doctorate by the University of Montréal.

Referências

ARGAN, G.C.;FAGIOLO, Maurizio. Guia de História da Arte. Lisbon, Ed. Estampa, 2nd edition, 1994

BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2009.

CAUQUELIN, Anne. Les Théories de l’art. Paris, PUF, 1998

CAUQUELIN, Anne. Arte Contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes. 2005

CRISPOLTI, Enrico. Como Estudar a arte contemporânea. Lisbon: Editorial Estampa, 2004

DEWEY, John. El arte como experiencia. Barcelona, Ed. Paidos Estética 45, 2008

DURAND, Gilbert. As Estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 1997

FRANK, Isabelle. Alois Riegl (1858-1905) et l'analyse du style des arts plastiques. In: Littérature, N°105, 1997.

GADAMER, Hans-Georg. Hermenêutica em retrospectiva. Vol II, Petrópolis, Vozes. 2007

GOMBRICH, Ernst. A História da Arte. Rio de Janeiro: LTC; 16th edition, 1999

GUYAU, J.M. A arte do ponto de vista sociológico. São Paulo, Martins Fontes, 2009

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo, 2 vols, 4th edition Petrópolis: Vozes, 1993.

HUYGUE, René. O poder da imagem. Lisbon: Edições 70, 1998

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 1996

MAFFESOLI, Michel. O Paradigma Estético, in SOUZA, Jessé e ÖELZE, Berthold, Simmel e a Modernidade. Brasília: Editora da UnB, 2005

MAFFESOLI, Michel. Revista Informação / PUCRS - March/April, 2010.

MAFFESOLI, Michel. Au creaux des apparences. Paris : PLON., 1990

MAFFESOLI, Michel. Le temps de tribus. Paris : Ed. La table ronde, 2000.

MAFFESOLI, Michel. Elogio da Razão Sensível. Petrópolis: Ed. Vozes, 3th Edition, 2005

MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac & Naify, 2003

PAPILLAUD, Christian. Le don de relation. Georg Simmel – Marcel Mauss. Paris, l’Harmattan, 2002.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa, vol. I. São Paulo, Papirus, 2000.

RICOEUR, Paul. Hermenêutica e ideologias. Petrópolis, Vozes, 2008.

RICOEUR, Paul. Do texto à ação. Ensaios de hermenêutica, vol. II. Porto, Rés, 1989.

SIMMEL, Georg. "Sociabilidade: um exemplo de sociologia pura ou formal". Georg Simmel: sociologia. São Paulo, Ática, org. [da coletânea] Evaristo de Morais Filho, 1983

VANDENBERGHE, Frédéric. As Sociologias de Simmel. Bauru: EDUSC; Belém: Ed. Universitária UFPA, 2005.

WAIZBORT, Leopoldo. As aventuras de Georg Simmel. São Paulo: Edições 34, 2000.

Arquivos adicionais

Publicado

2017-06-18

Como Citar

Castro, M. R. N. de, & Castro, F. F. de. (2017). Banality and intersubjectivity in art. PORTO ARTE: Revista De Artes Visuais (Qualis A2), 22(36). https://doi.org/10.22456/2179-8001.80115

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)