Interviews with artists: a virgin patch of fertile content
DOI:
https://doi.org/10.22456/2179-8001.80131Palavras-chave:
Interview. Interviews with artists. Artistic creation. Oral History. Content analysis.Resumo
Based on the finding that the use of interviews in studies has been disseminated in the field of Art History, Theory and Criticism, this article seeks to warn against the risks of engaging in naive and unsubstantialted approaches, specially when analyzing the material produced. In order to do so, it establishes a premise – regarding the sometimes tense relationship between artists’ work and their discourse – and suggests two methodological approaches: content analysis as used in Social Sciences and Oral History. Finally, it points out the need to discuss academic-scientific and similar publications’ option for presenting interviews with artists as an autonomous text genre.Downloads
Referências
ALBERRO, Alexander; BUCHMANN, Sabeth (eds.). Art After Conceptual Art. Cambridge/Londres/Viena: The MIT Press/Generali Foundation, 2006.
AMADO, Janaína; FERREIRA, Marieta de Moraes Ferreira (eds.). Usos & abusos da História Oral. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1996.
ASSIS BRASIL, Luiz Antonio de (ed.); DOVAL, Camila Canali; SILVA, Camila Gonzatto da; SILVA, Gabriela (eds.). A escrita criativa – Pensar e escrever literatura. Porto Alegre: Edipucrs, 2012.
BASBAUM, Ricardo. Além da pureza visual. Porto Alegre: Zouk, 2007.
BLANCHET, Alain; GOTMANN, Anne. L’enquête et ses méthodes: l’entretien. Paris: Nathan, 1992.
BORGES, Jorge Luis; FERRARI, Osvaldo. En dialogo I. Buenos Aires: Sudamericana, 1998.
BOURGEOIS, Louise. Destruição do pai/Reconstrução do pai. São Paulo, Cosac Naify, 2000.
BUENO, Cleuza Maria de Oliveira. Entre-vista: espaço de construção subjetiva. Porto Alegre: Edipucrs, 2002.
CHAUVEAU, Agnès; TETART, Phillipe (eds.) Questões para a História do Presente. Bauru: Edusc, 1999.
CHIARELLI, Tadeu. No calor da hora – Dossiê jovens artistas paulistanos (década de 1980). Belo Horizonte: C/Arte, 2011.
Cultura. Zero Hora. Porto Alegre, Feb 4, 2006.
CRIPA, Marcos (ed.). Entrevista e ética: uma introdução. São Paulo: Edusc, 1998.
DETTERER, Gabriele (ed.). Art recollection – Artists’ interviews and statements in the Nineties. Ravena: Danilo Montanari / Exit/Zona Archives Editori, 1997.
ECO, Umberto. Apostillas a El nombre de la rosa. Buenos Aires: Lumen/Flor, 1987.
FERREIRA, Glória. Entrefalas. Porto Alegre: Zouk, 2011.
__________; FÉLIX, Nelson. Trilogias – Conversas entre Nelson Félix e Glória Ferreira. Rio de Janeiro: Pinakotheke, 2005.
___________; COTRIM, Cecilia (eds.). Clement Greenberg e o debate crítico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1997.
Inf. & Soc. João Pessoa, v. 24, no. 1, pp. 13-18, Jan. / Apr. 2014.
KIEFER, Luísa Martins Waetge. Jovem artista: a construção de um duplo mito. Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Masters’ Dissertation. Porto Alegre, 2013.
KUH, Katharine. Diálogo com a arte moderna. Rio de Janeiro: Lidador, 1965.
LICHTENSTEIN, Jacqueline (ed.). A pintura: textos essenciais. Vol. 7: O paralelo das artes. São Paulo: Editora 34, 2005.
LINS, Consuelo. O documentário de Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
MEHY, José Carlos Sebe Bom. Manual de História Oral. São Paulo: Loyola, 2002.
MORIN, Edgar. Cultura de massa no século XX: o espírito do tempo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1990.
MUCCHIELLI, Roger. A entrevista não diretiva. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
OBRIST, Hans Ulrich. Arte agora!: em cinco entrevistas. São Paulo: Alameda, 2006.
PONGE, Francis. Métodos. Rio de Janeiro: Imago, 1997.
Revista do Programa de Pós-Graduados em História e do Departamento de História – PUC SP. Projeto História, São Paulo, no. 14, Feb. 1997.
Revista Educação. Porto Alegre, v. 22, no. 37.
SANTHIAGO, Ricardo. História Oral e as artes: percursos, possibilidades e desafios. In: História Oral, v. 16, no. 1, Jan./Jun. 2013.
___________. (ed.). História oral e arte: narração e criatividade. São Paulo: Letra e Voz, 2016.
SCOVINO, Felipe. Arquivo contemporâneo. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.
SHERWOOD, Hugh C. A entrevista jornalística. São Paulo: Mosaico, 1981.
STILES, Kristine; SELZ, Peter (ed.). Theories and documents of contemporary art: a sourcebook of artist’s writings. Berkley: University of California Press, 1996.
TOMKINS, Calvin. Duchamp: uma biografia. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
VERAS, Eduardo. Entre ver e enunciar – O uso da entrevista em estudos sobre o processo de criação artística. Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Master’s Dissertation. Porto Alegre, 2006.
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, como publicar em repositório institucional, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista, quando for o caso.
Os artigos são de acesso aberto e uso gratuito, com atribuições próprias em atividades educacionais, de pesquisa e não comerciais.