The rising tensions between religion, eroticism and art: The Martyrdom of Saint Sebastian

Autores

  • Alexandre Santos Professor do PPGAV-IA-UFRGS.

DOI:

https://doi.org/10.22456/2179-8001.73720

Palavras-chave:

Eroticism. Religiosity. Saint Sebastian. Photography. Film.

Resumo

This article proposes a reflection on the Martyrdom of Saint Sebastian, which blends religious practice and erotic pleasure. Georges Bataille’s assumption that eroticism and religiosity are complementary cultural constructions in search of overcoming the finitude and the discontinuity between human beings encompasses the presence of St. Sebastian in the contemporary art related to the photographic image. The implied cult of the Holy soldier’s sensuality in Renaissance and baroque paintings turns into explicit appropriation in the homoerotic iconography of the 20th century, as we can see in the openly biographical translations of the theme in the performance pictures by Yukio Mishima and Luigi Ontani and in Derek Jarman’s film "Sebastiane".

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Alexandre Santos, Professor do PPGAV-IA-UFRGS.

Professor de história da arte no Instituto de Artes da UFRGS, no Departamento de Artes Visuais e no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais. Tem diversos artigos publicados sobre seus interesses de pesquisa, concentrados na presença da fotografia na arte moderna e contemporânea. É autor da tese de doutorado A fotografia como escrita pessoal: Alair Gomes e a melancolia do corpo-outro. Co-organizou os livros A fotografia nos processos artísticos contemporâneos (Secretaria Municipal de Cultura de Porto Alegre/Editora da UFRGS, 2004) e Imagens: arte e cultura (Editora da UFRGS, 2012).

Referências

BATAILLE, Georges. O erotismo. Porto Alegre: L&PM, 1987.

BELL, Julian. Uma nova história da arte. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

BENJAMIN, Walter. Origine du drame baroque allemande. Paris: Flammarion, 1985.

CASTELLO BRANCO, Lúcia. Eros travestido: um estudo do erotismo no realismo burguês. Belo Horizonte:UFMG, 1985.

COLEMAN, A. D. "El método dirigido: notas para una definición." In: RIBALTA, Jorge (Ed.). Efecto real: debates posmodernos sobre fotografia. Barcelona: Gustavo Gili, 2004.

COOPER, Immanuel. Male bodies: a photographic history of the nude. New York: Prestel Plubishing, s/d.

CRIMP, Douglas. Sobre as ruínas do museu. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

CHEVALIER, Jean & GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos. 10ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986.

DARRIULAT, Jacques. Sébastien: le renaissant. Paris: Éditions de la Lagune, 1998.

DÉBRAY, Régis. Vida e morte da imagem: uma história do olhar no Ocidente. Petrópolis, Vozes, 1993.

ELIADE, Mircea. O sagrado e o profano. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

FERNANDEZ, Dominique. L´amour qui ose dire son nom: art et homosexualité. Paris: Éditions Stock, 2001.

FONTCUBERTA, Joan. O beijo de Judas: fotografia e verdade. Barcelona: Gustavo Gili, 2010.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.

____. "La vida de los hombres infames". In: SIGG, Pabro (Ed.). Microhistorias y macromundos, Volúmen 2. México,DF: Instituto Nacional de Bellas Artes, 2010.

GRAZIOLE, Elio. Corpo e figura umana nella fotografia. Milano: Edizione Bruno Mondadore, 1998.

GREER, Germaine. Les garçons: figures de l´éphèbe. Paris: Hazan, 2003.

HAMMOND, Anne. "Vision naturelle et image symboliste: la référence picturale". In: FRIZOT, Michel (Ed.). La nouvelle histoire de la photographie. Paris: Larousse/VUEF, 2001.

LOPES, Denilson. O homem que amava rapazes e outros ensaios. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2002.

LORD, Catherine & MAYER, Richard. Art & queer culture. London/New York: Phaidon, 2013.

MISHIMA, Yukio. Confissões de uma máscara. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

MORA, Gilles. "Photobiographies". In: MÉAUX, Daniéle & VRAY, Jean-Bernard. Traces photographiques, traces autobiographiques. Saint-Etienne: Publications de l´Université de Saint-Etienne, 2004.

PERLONGHER, Nestor. Territórios marginais. In: MAGALHÃES, Maria Cristina Rios. (Org.). Na sombra da cidade. São Paulo: Editora Escuta, 1995.

PULTZ, John. La fotografía y el cuerpo. Madrid: Ediciones Akal, 2003, p. 63.

ROUILLÉ, André. La photographie: entre document et art contemporain. Paris: Gallimard, 2005.

SANTOS, Alexandre. Corpos invisíveis, corpos que importam. In: CAMPOS, Marcelo, BERBARA, Maria, CONDURU, Roberto & SIQUEIRA, Vera Maria (Orgs.). História da arte: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

____. Imagem fotográfica e ambiguidade narrativa em Milton Kurtz, in: SANTOS, Alexandre & CARVALHO, Ana Maria Albani de (Orgs.). Imagens: arte e cultura. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2012.

SONTAG, Susan. "Notas sobre o camp", in: SONTAG, Susan. Contra a interpretação. Porto Alegre: L&PM, 1987.

TAMAGNE, Florence. Mauvais genre? Une histoire des répresentations de l´homosexualité. Paris, EdLM, 2001.

VARAZZE, Jacopo de. Legenda Aurea: vida de santos. São Paulo, Companhia das Letras, 2003.

Arquivos adicionais

Publicado

2017-08-09

Como Citar

Santos, A. (2017). The rising tensions between religion, eroticism and art: The Martyrdom of Saint Sebastian. PORTO ARTE: Revista De Artes Visuais (Qualis A2), 21(35). https://doi.org/10.22456/2179-8001.73720