PEDAGOGIA CRÍTICA E NEOLIBERALISMO

Autores

  • Katie Fitzpatrick School of Curriculum and Pedagogy, Faculty of Education and Social Work. University of Auckland
  • Darren Powell Senior Lecturer in the School of Curriculum and Pedagogy in the Faculty of Education and Social Work. The University of Auckland. Auckland, Nova Zelandia

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.96638

Palavras-chave:

Educação Física. Educação em saúde. Pedagogia crítica. Neoliberalismo.

Resumo

Neste artigo, nós refletimos sobre as possibilidade e responsabilidades da pedagogia crítica em relação ao neoliberalismo e a Educação Física. Ao explorar essas ideias, nós também discutimos os problemas da definição, bem como o colapso e confusão de termos como pedagogia crítica, pesquisa crítica e saúde crítica e Educação Física, bem como a problemática posição do neoliberalismo nos estudos críticos. Embora exista um crescente corpo de pesquisas que iluminam as nuanças e onipresença das políticas e práticas neoliberais em HPE – tanto em contextos globais e em contextos sociais específicos – nós argumentamos que ainda existe mais trabalho a ser feito para identificar como o trabalho pedagógico crítico pode dirigir-se (ou ao menos tentar) aos efeitos do neoliberalismo. Ao fim, continua a existir o perigo de que a pedagogia crítica em tempos neoliberais possa transmitir, em vez de contestar, os piores efeitos da escolarização neoliberal e do neoliberalismo em saúde e Educação Física.

 

 

 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Katie Fitzpatrick, School of Curriculum and Pedagogy, Faculty of Education and Social Work. University of Auckland

Associate Professor Katie Fitzpatrick is in the School of Curriculum and Pedagogy, Faculty of Education and Social Work. She specialises in health education, physical education, sexuality education, critical pedagogy and critical ethnography.

In addition, her work encompasses urban education, racialisation, gender and sexuality, the work of Bourdieu, and qualitative (particularly, narrative and poetic) approaches to education and social policy.

 

Research

  • Critical approaches to health and physical education
  • Issues of culture, class, gender and ethnicity
  • Youth perspectives
  • Critical ethnography
  • Youth participatory methods
  • Narrative and poetic representation in educational research

Darren Powell, Senior Lecturer in the School of Curriculum and Pedagogy in the Faculty of Education and Social Work. The University of Auckland. Auckland, Nova Zelandia

Darren's research focuses on the ‘childhood obesity epidemic' and the ways in which corporations (especially those of the food and drink industry) and charities are now re-inventing themselves as 'part of the solution'.

He is also a recent recipient of a Royal Society Te Apārangi Marsden Fund Fast-Start Grant and is conducting a research project about the impact of marketing health to children in New Zealand.

Darren has published a number of articles, book chapters and videos about these research topics and regularly presents at international and national conferences. He has written a book entitled Corporations, Schools, and the 'War on Childhood Obesity'  to be published by Routledge later this year, and is currently co-editing The Routledge Handbook of Critical Obesity Studies with Michael Gard and José Tenorio Ramirez (University of Queensland).

Publicado

2019-11-15

Como Citar

FITZPATRICK, K.; POWELL, D. PEDAGOGIA CRÍTICA E NEOLIBERALISMO. Movimento, [S. l.], v. 25, p. e25065, 2019. DOI: 10.22456/1982-8918.96638. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/96638. Acesso em: 11 ago. 2022.

Edição

Seção

Em foco