Information between hybrid interfaces of technical images

Andréia Machado Oliveira

Resumo


This article focuses on technical images that pervade our forms of dwelling, feeling, thinking, perceiving and expressing. It aims at reflecting upon today’s expressions of the multiple and its hybrid interfaces under two assumptions: first, that production of multiple images implies, directly or indirectly, understanding technical images that result from emerging technological apparatuses; second, that understanding interfaces requires
an approach to hybrid interfaces that produce images while constituting themselves as images.

Palavras-chave


Technical images. Multiple. Hybrid interfaces.

Texto completo:

PDF-EN (English)

Referências


BATCHEN, Geoffrey. “Photography”, an art of the real. In:SQUIERS, Carol (Org.) What is a Photograph? New York: International Center of Photography, 2013.

BENITO, Blas Javier. Pensar problematicamente. Teoría de la imagen en Jesús Pastor. In: Estampa 09. 17o Feria internacional de Arte Múltiple Contemporáneo. Madrid, 2009.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Rio de Janeiro: Graal,1988.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

GOOSSEN, E. C. The Art of the Real. Museum of Modern Art, New York, July 3, 1968.

HESSELS, Scott. The Moon is a Mirror. In: ISEA 2016 Hong Kong

– Cultural Revolution. Hong Kong: School of Creative Media,

LEAL, Enrique. A poética do resgate. Encontrar pegadas, criar impressões. In: KANNAN, Helena (Ed.). Rhinocerus: gravura, palavra, imaginário. Porto Alegre: Libretos, 2016.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.

MANOVICH, Lev. Software takes command. Nova York: Bloomsbury, 2013.

MASSUMI, Brian. “Technical Alimental” revisited: Brian Massumi on Gilbert Simondon. In: Parrhesia, n. 7, 2009, p.36-45.

OLIVEIRA, Andréia Machado. Corpos Associados: Interatividade e Tecnicidade nas Paisagens da Arte. PhD Thesis in Artand Technology. UFRGS, Porto Alegre, December 2010.

OLIVEIRA, Andréia Machado; KANNAN, Helena A. R; FONSECA, Tânia Mara G. A gravura como objeto tecno-estético. In: Revista Educação Gráfica, v. 1, p.181-195, 2015.

SIMONDON, Gilbert. Du mode d’existence des objects techniques. Paris: Editions Aubier, 1989.

WYE, Deborah e WEITMAN, Wendy. Eye on Europe: prints, books and multiples from 1960 to now. New York: MOMA, 2006.




DOI: https://doi.org/10.22456/2179-8001.80765

Direitos autorais 2018 Andréia Machado Oliveira

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.

PORTO ARTE: e-ISSN 2179-8001


INDEXADORES

PROPESQ

"

LATINDEX

Resultado de imagem para redib logo