Interviews with artists as a device for contention and the discursive dispute in the 1960s and 1970s
DOI:
https://doi.org/10.22456/2179-8001.80135Palavras-chave:
Interviews with artists. 1960s and 1970s. Contention device. Meaning making. Discursive dispute.Resumo
This article proposes to reflect on the role of interviews with artists as a contention device in the interaction between two subjects, considering that the desire to apprehend works of art through their various ways turns the artist’s word into a privileged object. That can be seen by understanding the context of the 1960s/1970s, when a discursive dispute took place in the field of art as artists claim speech spaces. Artists’ words are not the truth about their works, since they are as historically, socially and culturally determined as the works themselves; therefore, interviews can be seen as mechanisms that open meaning-making and expand it in the crossing of internal and external views about artistic practice.Downloads
Referências
ALBERRO, Alexander; NORVELL, Patricia [Eds.]. Recording Conceptual Art – early interviews with Barry, Huebler, Kaltenbach, LeWitt, Morris, Oppenheim, Siegelaub, Smithson, Weiner by Patricia Norvell. California: University of California Press, 2001.
ALBERRO, Alexander; STIMSON, Blake. Conceptual Art: a critical anthology. London, England: The MIT Press, 1999.
CAMPANY, David. Art and Photography. London; New York: Phaidon Press, 2008.
CHIPP, H. B.. Teorias da Arte Moderna. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
HARRISON, Charles; WOOD, Paul. Art in Theory 1900-1990: an anthology of changing ideas. Oxford; Massachusetts: Blackwell Publishers Ltd., 1993.
DUCHAMP, Marcel. O Ato Criador, 1957. In: BATTCOCK, Gregory. A nova Arte. São Paulo: Editora Perspectiva S.A., 1975, p. 72.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? In: MOTTA, Manoel Barros da. (Ed.). Michel Foucault. Coleção Ditos e Escritos III – Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema. 2nd Edition. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Edições Loyola, 2008.
GISI, Juliana (Juliana Gisi Martins de Almeida). Fotografia e Práticas Artísticas: os Discursos dos Artistas nos Anos 1960 e 1970. PhD Thesis in Visual Arts. Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.
GISI, Juliana (Juliana Gisi Martins de Almeida). 60/70: as Fotografias, os Artistas e seus Discursos. Curitiba: Juliana Gisi Martins de Almeida, 2015.
LIPPARD, Lucy R.. Six Years: the Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972... California: University of California Press, 2001.
OBRIST, Hans Ulrich. Interviews. Vol. 1. Milan: Edizioni Charta, 2003.
OSBORNE, Peter. Conceptual Art. Themes and Movements. London: Phaidon Press Limited, 2005.
STILES, Kristine; SELZ, Peter (Eds.) Theories and Documents of Contemporary Art: a Sourcebook of Artists’ Writings. Berkeley; Los Angeles; London: University of California Press, 1996.
STIEGLITZ, Alfred. Camera Work: the Complete Illustrations 1903-1917. Köln: Benedikt Taschen Verlag GmbH, 1997.
VASARI, Giorgio. Vidas dos Artistas. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
WERNER, Alfred. Artists Who Write. In: Art Journal, Vol. 24, No 4 (Summer, 1965), pp. 342-347. College Art Association. Available at http://www.jstor.org/stable/774811 accessed 08/11/2012.
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, como publicar em repositório institucional, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista, quando for o caso.
Os artigos são de acesso aberto e uso gratuito, com atribuições próprias em atividades educacionais, de pesquisa e não comerciais.