2024-03-28T12:26:19Z
https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/oai
oai:seer.ufrgs.br:article/5690
2022-03-29T02:21:29Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v14_n2_p43-67
2022-03-29T02:21:29Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 14 No. 2 (2007); 43-67
Uma Introdução às Support Vector Machines
Lorena, Ana Carolina; Centro de Matemática, Computação e Cognição, Universidade Federal do ABC
de Carvalho, André C. P. L. F.; Departamento de Ciências de Computação, Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação, USP
2007-12-20
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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This paper presents an introduction to the Support Vector Machines (SVMs), a Machine Learning technique that has received increasing attention in the last years. The SVMs have been applied to several pattern recognition tasks, obtaining results superior to those of other learning techniques in various applications.
oai:seer.ufrgs.br:article/5694
2022-03-29T02:21:30Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v14_n2_p133-179
2022-03-29T02:21:30Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 14 No. 2 (2007); 133-179
Processos de Decisão de Markov: um tutorial
Pellegrini, Jerônimo; Instituto de Computação, Unicamp
Wainer, Jacques; Instituto de Computação, Unicamp
2007-12-20
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
Há situações em que decisões devem ser tomadas em seqüência, e o resultado de cada decisão não é claro para o tomador de decisões. Estas situações podem ser formuladas matematicamente como processos de decisão de Markov, e dadas as probabilidades dos valores resultantes das decisões, é possível determinar uma política que maximize o valor esperado da seqüência de decisões. Este tutorial descreve os processos de decisão de Markov (tanto o caso completamente observável como o parcialmente observável) e discute brevemente alguns métodos para a sua solução. Processos semi-Markovianos não são discutidos.
oai:seer.ufrgs.br:article/5746
2022-03-29T02:21:30Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v11_n1_p9-31
2022-03-29T02:21:30Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 11 No. 1 (2004); 9-31
Computer Vision and Graphics for Heritage Preservation and Digital Archaeology
Silva, Luciano; Departamento de Informática, UFPR
Bellon, Olga R. P.; Departamento de Informática, UFPR
Boyer, Kim L.; 2Department of Electrical and Computer Engineering, OSU
2004-06-25
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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The goal of this work is to provide attendees with a survey of topics related to Heritage Preservation and Digital Archeology, which are challenging and motivating subjects to both computer vision and graphics community. These issues have been gaining increasing attention and priority within the scientific scenario and among funding agencies and development organizations over the last years. Motivations to this work are the recent efforts in the digital preservation of cultural heritage objects and sites before degradation or damage caused by environmental factors or human development. One of the main focuses of these researches is the development of new techniques for realistic 3D model building from images, preserving as much information as possible. We intend to introduce and discuss several emerging topics in computer vision and graphics related to the proposed theme while highlighting the major contributions and advances in these fields.
oai:seer.ufrgs.br:article/5961
2022-03-29T02:21:30Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v11_n1_p33-62
2022-03-29T02:21:30Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 11 No. 1 (2004); 33-62
An Introduction to Light Interaction with Human Skin
Baranoski, Gladimir V. G.; Natural Phenomena Simulation Group, School of Computer Science, University of Waterloo
Krishnaswamy, Aravind; Natural Phenomena Simulation Group, School of Computer Science, University of Waterloo
2004-06-25
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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Despite the notable progress in physically-based rendering, there is still a long way to go before one can automatically generate predictable images of organic materials such as human skin. In this tutorial, the main physical and biological aspects involved in the processes of propagation and absorption of light by skin tissues are examined. These processes affect not only skin appearance, but also its health. For this reason, they have also been the object of study in biomedical research. The models of light interaction with human skin developed by the biomedical community are mainly aimed at the simulation of skin spectral properties which are used to determine the concentration and distribution of various substances. In computer graphics, the focus has been on the simulation of light scattering properties that affect skin appearance. Computer models used to simulate these spectral and scattering properties are described in this tutorial, and their strengths and limitations discussed.
Keywords: natural phenomena, biologically and physically-based rendering.
oai:seer.ufrgs.br:article/5962
2022-03-29T02:21:30Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v11_n1_p63-92
2022-03-29T02:21:30Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 11 No. 1 (2004); 63-92
A Gentle Introduction to Predictive Filters
Goldenstein, Siome Klein; 1Instituto de Computação, UNICAMP
2004-06-25
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
Predictive filters are essential tools in modern science. They perform state prediction and parameter estimation in fields such as robotics, computer vision, and computer graphics. Sometimes also called Bayesian filters, they apply the Bayesian rule of conditional probability to combine a predicted behavior with some corrupted indirect observation. When we study and solve a problem, we first need its proper mathematical formulation. Finding the essential parameters that best describe the system is hard; modeling their behaviors over time is even more challenging. Usually, we also have an inspection mechanism that provides us with indirect measurements, the observations, of the hidden underlying parameters. We also need to deal with the concept of uncertainty, and use random variables to represent both the state and the observations. Predictive filters are a family of estimation techniques. They combine the uncertain prediction from the system’s dynamics and the corrupted observation. There are many different predictive filters, each dealing with different types of mathematical representations for random variables and system dynamics. Here, the reader will find a dense introduction to predictive filters. After a general introduction, we discuss briefly discussion about mathematical modeling of systems: state representation, dynamics, and observation. Then, we expose some basic issues related to random variables and uncertainty modeling, and discuss four implementations of predictive filters, in order of complexity: the Kalman filter, the extended Kalman filter, the particle filter, and the unscented Kalman filter.
Keywords: Predictive Filters, Density Estimators, Kalman Filter, Particle Filter, Unscented Kalman Filter.
oai:seer.ufrgs.br:article/5963
2022-03-29T02:21:30Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v11_n1_p93-124
2022-03-29T02:21:30Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 11 No. 1 (2004); 93-124
Java Advanced Imaging API: A Tutorial
Santos, Rafael; Divisão de Sensoriamento Remoto – Instituto de Estudos Avançados – Centro Técnico Aeroespacial
2004-06-25
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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This tutorial shows how the Java language and its Java Advanced Imaging (JAI) Application Program Interface (API) can be used to create applications for image representation, processing and visualization. The Java language advantages are its low cost, licensing independence and inter-platform portability. The JAI API advantages are its flexibility and variety of image processing operators. The purpose of this tutorial is to present the basic concepts of the JAI API, including several complete and verified code samples which implements simple image processing and visualization operations. At the end of the tutorial the reader should be able to implement his/her own algorithms using the Java language and the JAI API.
Keywords: Image processing, Algorithms, Java, Java Advanced Imaging.
oai:seer.ufrgs.br:article/5964
2022-03-29T02:21:30Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v11_n1_p125-164
2022-03-29T02:21:30Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 11 No. 1 (2004); 125-164
Shader Programming: An Introduction Using the Effect Framework
Loviscach, Jörn; 1Fachbereich Elektrotechnik und Informatik, Hochschule Bremen, BRemen
2004-06-25
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
Current commodity graphics cards offer programmability through vertex shaders and pixel shaders to create special effects by deformation, lighting, texturing, etc. The Effect framework introduced by Microsoft allows to store shader program code, settings, and a limited graphical user interface within a single .fx text file. This supports a division of labor between programmers writing the code and designers using the GUI elements to control settings. Furthermore, the Effect framework proves to be ideal for experimenting with shader programming — be it for learning purposes or for rapid prototyping. In this tutorial, we employ the Effect framework for an exploratory, hands-on approach, introducing first principles only as needed, not in advance. Simple shader programs are used to review basic 3D techniques such as homogeneous coordinates and the Phong shading model. Then we turn to basic deformation effects employing vertex shaders and the use of texture maps as decals or reflected environments inside pixel shaders. To create bump mapping and related effects, tangent space coordinates and normal maps are introduced. Finally, we treat more complex effects such as anisotropic specular highlights.
Keywords: Pixel shader, Vertex shader, HLSL, Effect framework
oai:seer.ufrgs.br:article/5983
2022-03-29T02:21:30Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v11_n2_p75-98
2022-03-29T02:21:30Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 11 No. 2 (2004); 75-98
Teorias da Aleatoriedade
Campani, Carlos A. P.; Instituto de Física e Matemática, UFPel, Pelotas, RS e Instituto de Informática, UFRGS
Menezes, Paulo Blauth; Instituto de Informática, UFRGS, Porto Alegre, RS
2004-12-20
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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This work is a survey about the definition of “random sequence”. We emphasize the definition of Martin-Löf and the definition based on incompressibility (Kolmogorov complexity). Kolmogorov complexity is a profound and sofisticated theory of information and randomness based on Turing machines. These two definitions solve all the problems of the other approaches, satisfying our intuitive concept of randomness, and both are mathematically correct. Furthermore, we show the Schnorr’s approach, that includes a requisite of effectiveness (computability) in his definition. We show the relations between all definitions in a critical way.
Keywords: randomness, Kolmogorov complexity, Turing machine, computability,
probability.
oai:seer.ufrgs.br:article/6011
2022-03-29T02:21:30Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v15_n1_p9-38
2022-03-29T02:21:30Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 15 No. 1 (2008); 9-38
3D Compression: from A to Zip a first complete example
Lewiner, Thomas; Departamento de Matemática, PUC-Rio de Janeiro
2008-09-24
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
Images invaded most of contemporary publications and communications. This expansion has accelerated with the development of efficient schemes dedicated to image compression. Nowadays, the image creation process relies on multidimensional objects generated from computer aided design, physical simulations, data representation or optimisation problem solutions. This variety of sources motivates the design of compression schemes adapted to specific class of models. The recent launch of Google Sketch’up and its 3D models warehouse has accelerated the shift from two-dimensional images to three-dimensional ones. However, these kind of systems require fast access to eventually huge models, which is possible only through the use of efficient compression schemes. This work is part of a tutorial given at the XXth Brazilian Symposium on Computer Graphics and Image Processing (Sibgrapi 2007).
oai:seer.ufrgs.br:article/6012
2022-03-29T02:21:31Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v15_n1_p39-82
2022-03-29T02:21:31Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 15 No. 1 (2008); 39-82
Introdução ao XNA
Rabello, Bruno; Instituto de Computação, Universidade Federal Fluminense
Mattos, Edson; Instituto de Computação, Universidade Federal Fluminense
Evangelista, Bruno; Instituto de Informática, Universidade Federal de Minas Gerais
Clua, Esteban; Instituto de Computação, Universidade Federal Fluminense
2008-09-24
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
This tutorial explore the basic characteristics for the game development plataform developed by Microsoft, called XNA (XNA´s Not Acronymed). XNA allows the creation of PC games, for Windows plataform and XBOX 360, for a console plataform. XNA aims to substitute the DirectX Manager, a version of DirectX for a .NET plataform. All the applications made in XNA are compiled in a managed code. This code is executed at the Common Language Runtime (CLR), which is the virtual machine of the .NET plataform.
oai:seer.ufrgs.br:article/6014
2022-03-29T02:21:31Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v15_n1_p83-110
2022-03-29T02:21:31Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 15 No. 1 (2008); 83-110
Steganography and Steganalysis in Digital Multimedia: Hype or Hallelujah?
Rocha, Anderson; 1Institute of Computing, University of Campinas (Unicamp)
Goldenstein, Siome; 1Institute of Computing, University of Campinas (Unicamp)
2008-09-24
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
In this tutorial, we introduce the basic theory behind Steganography and Steganalysis, and present some recent algorithms and developments of these fields. We show how the existing techniques used nowadays are related to Image Processing and Computer Vision, point out several trendy applications of Steganography and Steganalysis, and list a few great research opportunities just waiting to be addressed.
oai:seer.ufrgs.br:article/6015
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v15_n1_p111-136
2022-03-29T02:21:31Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 15 No. 1 (2008); 111-136
Navigation and Interaction in Graph Visualizations
Spritzer, Andre Suslik; Instituto de Informática, UFRGS
Freitas, Carla M. D. S.; Instituto de Informática, UFRGS
2008-09-24
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
Graphs are widely utilized in many fields and several applications require their visualization. Graph visualization is based on techniques for graph drawing, interaction and navigation in such a way that helps the user in finding and manipulating information efficiently. These techniques, which can be two or three-dimensional, depending on the spatial metaphor used to represent the graph, can be combined in many different ways in order to fit a particular application's needs. This paper presents an overview of the field of graph visualization.
oai:seer.ufrgs.br:article/6016
2022-03-29T02:21:31Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v15_n1_p137-169
2022-03-29T02:21:31Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 15 No. 1 (2008); 137-169
Dimensionality Reduction, Classification and Reconstruction Problems in Statistical Learning Approaches
Giraldi, Gilson A.; Department of Computer Science, LNCC, Petrópolis, Rio de Janeiro
Rodrigues, Paulo S.; Department of Computer Science, FEI, São Bernardo do Campo, São Paulo
Kitani, Edson C.; 3Department of Electrical Engineering, USP, São Paulo, São Paulo
Thomaz, Carlos E.; 4Department of Electrical Engineering, FEI, São Bernardo do Campo, São Paulo
2008-09-24
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
url:https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v15_n1_p137-169
pt_BR
Statistical learning theory explores ways of estimating functional dependency from a given collection of data. The specific sub-area of supervised statistical learning covers important models like Perceptron, Support Vector Machines (SVM) and Linear
Discriminant Analysis (LDA). In this paper we review the theory of such models and compare their separating hypersurfaces for extracting group-differences between samples. Classification and reconstruction are the main goals of this comparison. We show recent advances in this topic of research illustrating their application on face and medical image databases.
oai:seer.ufrgs.br:article/7857
2022-03-29T02:21:35Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v17_n1_p115
2022-03-29T02:21:35Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 17 No. 1 (2010); 115-136
Teoria espaço-escala: conceitos e abordagens
Dorini, Leyza Baldo; Universidade Tecnológica Federal do Paraná
Leite, Neucimar Jerônimo; Universidade Estadual de Campinas
2011-03-16
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
Abordagens multi-escala vêm sendo amplamente utilizadas em diversas aplicações de análise e processamento de sinais, sendo fundamentais em casos onde não existem informações preliminares sobre a escala de observação apropriada. A idéia básica consiste em criar uma família de sinais derivados, permitindo assim a análise de diferentes níveis de representação para escolha daqueles que exibem as características de interesse. A teoria espaço-escala é uma destas abordagens. A partir dela, podem ser estabelecidas as condições necessárias para a definição de transformações que possibilitem a manipulação de características presentes em diferentes níveis de maneira consistente. Este trabalho traz uma breve revisão das principais abordagens espaço-escala, bem como de suas propriedades fundamentais.
oai:seer.ufrgs.br:article/8168
2022-03-29T02:21:35Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v17_n2_p270
2022-03-29T02:21:35Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 17 No. 2 (2010); 270-296
Introdução à Programação de Propósito Geral em Hardware Gráfico
Vasconcelos, Cristina Nader; PUC-Rio
Carvalho, Paulo Cezar; IMPA
Gattass, Marcelo; Tecgraf/PUC-Rio
2011-03-20
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
A Unidade de Processamento Gráfico – do inglês “Graphics Processing Unit"(GPU)
foi desenvolvida inicialmente como um hardware destinado a aumentar a eficiência
e o poder de processamento gráfico para tarefas de renderização. Hoje, a GPU
apresenta-se como um hardware de processamento versátil e de alto poder de computação.
Tornou-se uma possibilidade real na busca por soluções para processamento
em grandes volumes de dados, seja como complemento, seja como alternativa ao uso
de CPUs multicore ou de sistemas distribuídos.
A utilização da GPU em computações de propósito geral é de especial interesse, uma
vez que para diversas aplicações, ainda não existem formulações sequenciais suficientemente
rápidas de serem computadas. Este tutorial tem como objetivo permitir
ao leitor a identificação de algoritmos e aplicações candidatas à abordagens paralelas
em GPU. Com tal finalidade, apresentamos os fundamentos e conceitos envolvidos
na programação de propósito genérico utilizando hardware gráfico sem que seja indispensável
ao leitor, o conhecimento a priori de sistemas gráficos 3D ou de sistemas
paralelos.
oai:seer.ufrgs.br:article/8522
2022-03-29T02:21:36Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v16_n2_p25
2022-03-29T02:21:36Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 16 No. 2 (2009); 25-52
Uma Revisão Sobre Combinação de Agrupamentos
Naldi, Murilo Coelho; ICMC - USP
Faceli, Katti
Carvalho, André
2010-03-31
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
url:https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v16_n2_p25
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Vários algoritmos de agrupamentos foram propostos na literatura. O uso de diferentes algoritmos de agrupamento, ou até mesmo de um único algoritmo, pode obter diferentes resultados quando aplicados em um mesmo conjunto de dados. A combinação de resultados, obtidos de uma técnica de classificação ou de técnicas distintas, é utilizada com sucesso para melhorar a estabilidade ou desempenho dessas técnicas. Por isto, nos últimos anos houve um aumento crescente no interesse do uso de combinação de agrupamentos de dados. Neste trabalho, é feita uma revisão sobre os principais métodos de combinação de agrupamentos encontrados na literatura. Para isso, a revisão começa com uma descrição do problema de combinação e uma análise dos objetivos comumente adotados por métodos de combinação. Em seguida, discorre-se sobre a necessidade da diversidade nos agrupamentos a serem combinados e métodos para medi-la. Também é definido um critério para medir a informação mútua entre agrupamentos e são apresentados exemplos de seu uso. O desempenho dos métodos foi comparado por vários autores na literatura e uma análise dessas comparações é realizada neste trabalho.
oai:seer.ufrgs.br:article/11477
2011-03-15T16:57:29Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v16_n1_p125
2011-03-15T16:57:29Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 16 No. 1 (2009); 125-160
Tutorial: Introdução à Visão Computacional usando OpenCV
Marengoni, Maurício; Universidade Presbiteriana Mackenzie, Faculdade de Computação e Informática e Pós Graduação em Engenharia Elétrica
Stringhini, Stringhini; Universidade Presbiteriana Mackenzie, Faculdade de Computação e Informática
2010-03-08
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
url:https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v16_n1_p125
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Este tutorial apresenta conceitos introdutórios de processamento de imagens (filtros) e de visão computacional (segmentação, classificação, reconhecimento de padrão e rastreamento). Estes conceitos serão introduzidos utilizando a biblioteca OpenCV, que é distribuída gratuitamente e possui documentação farta na internet, com exemplos e aplicações práticas. Será mostrado como obter e como instalar a ferramenta para diversos tipos de plataformas e linguagens de desenvolvimento. Os conceitos de processamento de imagens e visão computacional serão discutidos não apenas no aspecto teórico, mas também serão apresentados exemplos de implementação para que os leitores possam entender e utilizar os exemplos apresentados neste tutorial.
oai:seer.ufrgs.br:article/13764
2012-06-14T16:32:45Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v19_n1_p120
2012-06-14T16:32:45Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 19 No. 1 (2012); 120-163
Tutorial sobre Fuzzy-c-Means e Fuzzy Learning Vector Quantization: Abordagens Híbridas para Tarefas de Agrupamento e Classificação
Peres, Sarajane Marques; Universidade de São Paulo
Rocha, Thiago
Biscaro, Helton H.
Madeo, Renata Cristina B.
Boscarioli, Clodis
2012-06-01
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
url:https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v19_n1_p120
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Neste tutorial é apresentada uma discussão sobre o algoritmo Fuzzy-c-Means e sobre as Redes Neurais Fuzzy, considerando a proposta de inserção de princípios da Teoria de Conjuntos Fuzzynas abordagens de agrupamento e classificação clássicas: algoritmo c-Means e o modelo neural Learning Vector Quantization. A motivação para a construção de um modelo híbrido, dessa categoria, é conferir às abordagens clássicas a capacidade de lidar adequadamente com aspectos de incerteza e imprecisão, comumente encontrados em problemas reais.
oai:seer.ufrgs.br:article/15581
2011-03-30T04:09:18Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v17_n1_p93
2011-03-30T04:09:18Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 17 No. 1 (2010); 93-114
Detecção de Inclinação em Imagens de Documentos
Mascaro, Angélica Alcoforado; Universidade Federal de Pernambuco
2011-03-16
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
A digitalização de documentos contribui para a preservação da informação evitando sua perda devido à degradação física do papel. Atualmente, Sistemas de Reconhecimento Automático de Imagens de Documentos são empregados para converter, automaticamente, a informação contida nas imagens em texto editável, de forma rápida e sem a necessidade da presença de um indivíduo. Assim, tornando essa informação pesquisável através, por exemplo, de palavras-chave.A inclinação em documentos é um problema freqüente nesses sistemas e, em geral, é imposta durante a digitalização, quando o papel é posicionado com um ângulo diferente de zero grau sobre o eixo do scanner. No caso de documentos manuscritos, a inclinação pode surgir durante a escrita do próprio documento, principalmente quando o escritor não tem uma linha de pauta como guia. A correção da inclinação é essencial para o bom desempenho de sistemas de reconhecimento automático.Este trabalho aborda o problema da detecção de inclinação em documentos impressos e manuscritos, trazendo uma revisão dos principais métodos para detecção de inclinação divulgados na literatura até os dias atuais. As principais técnicas são expostas de forma categorizada e vantagens e limitações de cada método são discutidas.
oai:seer.ufrgs.br:article/25803
2013-05-13T15:31:40Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v20_n2_p155WesleyVol20Nr2_174
2013-05-13T15:31:40Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 20 No. 2 (2013); 174-213
Compilação Just-In-Time: Histórico, Arquitetura, Princípios e Sistemas
Oliveira, George Souza; Universidade Estadual de Maringá
da Silva, Anderson Faustino; Universidade Estadual de Maringá
2013-05-13
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
Diversas implementações de linguagens de alto nível focam no desenvolvimento de sistemas baseados em mecanismos de compilação just-in-time. Esse mecanismo possui o atrativo de melhorar o desempenho de tais linguagens, mantendo a portabilidade. Contudo, ao preço da inclusão do tempo de compilação ao tempo total de execução. Diante disso, as pesquisas na área têm voltado balancear o custo de compilação com eficiência de execução. Os primeiros sistemas de compilação just-in-time empregavam estratégias estáticas para selecionar e otimizar as regiões de código propícias para gerar bom desempenho. Sistemas mais sofisticados aprimoraram tais estratégias com o objetivo de aplicar otimizações de forma mais criteriosa. Nesse sentido, este tutorial apresenta os princípios que fundamentam a compilação just-in-time e sua evolução ao longo dos anos, bem como a abordagem utilizada por diversos sistemas para garantir o balanceamento de custo e eficiência. Embora seja difícil definir a melhor abordagem, trabalhos recentes mostram que estratégias rígidas para detecção e otimização de código, juntamente com recursos de paralelismo oferecidos pelas arquiteturas multi-core formarão a base dos futuros sistemas de compilação just-in-time.
oai:seer.ufrgs.br:article/26055
2013-05-14T01:04:05Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v20_n2_p155WesleyVol20Nr2_247
2013-05-14T01:04:05Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 20 No. 2 (2013); 247-272
Uma introdução ao tema Recuperação de Informações Textuais
Barth, Fabrício Jailson; Faculdade de Tecnologia Bandeirantes
2013-05-13
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
O tema Recuperação de Informação sempre foi um tema muito explorado na academia e no mercado. A forma com que os eventosacadêmicos são conduzidos demonstra uma maturidade muito grande da área, inclusive com uma ligação muito forte com o mercado. Inúmeros livros sobre este tema já foram publicados. No entanto, são poucos os livros publicados em português. Este tutorial tenta preencher esta lacuna apresentando uma introdução sobre o tema Recuperação de Informação, abordando: as principais definições e conceitos da área; os principais modelos que regem o desenvolvimento dos Sistemas de Recuperação de Informação, e; os métodos usualmente empregados na avaliação de Sistemas de Recuperação de Informação.
oai:seer.ufrgs.br:article/26421
2013-05-14T12:11:47Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v20_n2_p155WesleyVol20Nr2_273
2013-05-14T12:11:47Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 20 No. 2 (2013); 272-300
Serviços em Redes Futuras: Objetivos, Tecnologias e Comparação de Iniciativas
Brandão, Rodrigo Carneiro; Instituto Nacional de Telecomunicações - INATEL
Vaz, Agostinho Manuel; INATEL
Alberti, Antônio Marcos; INATEL
2013-05-13
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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O setor de serviços, também chamado em economia como, terceiro setor, é o novo motor da economia mundial. Estima-se que mais de 50% do produto interno bruto dos países seja derivado desse setor. A evolução tecnológica do final dos anos 90 levou o conceito de serviços para a web, através dos chamados Web Services. Com o uso cada vez maior da Internet nos mais diversos ramos, houve a necessidade de se ampliar o conceito de serviço na rede para um nível superior, não apenas técnico ou restrito a tecnologia de informação, mas sim trazer para a rede, também, os serviços do mundo real ou serviços do dia-a-dia. A Internet de Serviços visa o desenvolvimento de novas arquiteturas para o mercado atual e futuro de serviços na Internet. Assim, este artigo discute o papel dos serviços nas redes futuras, apresentado as tecnologias chaves para esse fim, bem como comparando algumas iniciativas que tem se destacado neste cenário.
oai:seer.ufrgs.br:article/36756
2013-05-13T15:31:40Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/rita_v20_n2_p155WesleyVol20Nr2_214
2013-05-13T15:31:40Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 20 No. 2 (2013); 214-246
Prolog: A Linguagem, A Máquina Abstrata de Warren e Implementações
Oliveira, George Souza; Universidade Estadual de Maringá
da Silva, Anderson Faustino; Universidade Estadual de Maringá
2013-05-13
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
A principal motivação para o uso de programação em lógica e permitir que os programadores descrevam o que eles querem separadamente de como alcancar este objetivo. Neste contexto Prolog é a linguagem de programacao em lógica mais popular, tendo a máquina abstrata de Warren como o seu modelo de execução padrão. A escolha desta máquina como modelo de execução ocorreu devido ao fato desta oferecer várias vantagens, tais como fácil compilação, portabilidade e código compacto. Este tutorial tem por objetivo descrever as características principais da linguagem Prolog, do seu modelo de execução e apresentar os principais sistemas Prolog.
oai:seer.ufrgs.br:article/39702
2014-06-26T18:14:52Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/KAESTNER-RITA-VOL20-NR3
2014-06-26T18:14:52Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Edição Suplementar - v. 20, n. 3 (2013); 130-154
Support Vector Machines and Kernel Functions for Text Processing
Kaestner, Celso Antonio Alves; Informatics Department
Federal University of Technology - Paraná - UTFPR
Av. Sete de Setembro, 3165
Curitiba, Paraná - Brazil
80.230-901
Phone: +55 (41) 3310-4644
Fax: +55 (41) 3310-4646
2013-11-06
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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en_US
This work presents kernel functions that can be used in conjunction with the Support Vector Machine – SVM – learning algorithm to solve the automatic text classification task. Initially the Vector Space Model for text processing is presented. According to this model text is seen as a set of vectors in a high dimensional space; then extensions and alternative models are derived, and some preprocessing procedures are discussed. The SVM learning algorithm, largely employed for text classification, is outlined: its decision procedure is obtained as a solution of an optimization problem. The “kernel trick”, that allows the algorithm to be applied in non-linearly separable cases, is presented, as well as some kernel functions that are currently used in text applications. Finally some text classification experiments employing the SVM classifier are conducted, in order to illustrate some text preprocessing techniques and the presented kernel functions.
oai:seer.ufrgs.br:article/40994
2014-05-12T13:24:09Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/PESSINI-RITA-VOL21-NR1
2014-05-12T13:24:09Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 21 No. 1 (2014); 45-76
Expressiveness of Automatic Semantic Web Service Composition Approaches: A Survey based on Workflow Patterns
Pessini, Evando Carlos; Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2014-04-28
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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en_US
This survey evaluates a number of techniques for the automatic composition of Semantic Web Services. The evaluation takes into account the different workflow patterns that can be expressed by the solutions proposed by each individual technique. Only fully automatic approaches are considered here, i.e., composition techniques that do not demand user interference in the composition process nor rely on complex input (such as templates or other forms of abstract composition models). The main contribution of this paper is to discuss the strengths and weaknesses of the approaches presented in the literature for the automatic generation of semantic web services composition from the workflow patterns perspective.
oai:seer.ufrgs.br:article/41936
2014-05-12T13:24:09Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/CARVALHO-RITA-VOL21-NR1
2014-05-12T13:24:09Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 21 No. 1 (2014); 77-109
Introdução aos Sistemas de Recomendação para Grupos
Carvalho, Lucas; Universidade Federal de Sergipe
Departamento de Computação (DCOMP/CCET/UFS)
Macedo, Hendrik; Universidade Federal de Sergipe
Departamento de Computação (DCOMP/CCET/UFS)
2014-04-28
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
Sistemas de Recomendação tradicionalmente recomendam itens para usuários individuais. Em alguns cenários, entretanto, a recomendação para um grupo de indivíduos é mais adequada. Não existem ainda um bom volume de trabalhos científicos voltados para os chamados Sistemas de Recomendação para Grupos. Uma das grandes peculiaridades desses sistemas é, por exemplo, como lidar adequadamente com as preferências de seus integrantes para geração da recomendação. Com o intuito de contribuir para evolução das pesquisas relacionadas aqui no Brasil, este tutorial trata esta e outras questões relacionadas ao tema. Após apresentar e discutir vários aspectos importantes, tais como, classificações, principais problemáticas, estratégias de agregação de preferências individuais, formas de avaliação, abordagens alternativas em curso e recomendação de sequência de itens, este tutorial contribui ainda ao propor uma nova estratégia de agregação e proceder a todo processo de experimentação adequado, incluindo avaliação comparativa com as estratégias mais estabelecidas da literatura.
oai:seer.ufrgs.br:article/43510
2014-05-12T13:24:09Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/BARON-RITA-VOL21-NR1
2014-05-12T13:24:09Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 21 No. 1 (2014); 110-126
Segurança em Redes-em-Chip: Conceitos e Revisão do Estado da Arte
Zeferino, Cesar Albenes; Universidade do Vale do Itajaí
Baron, Sidnei; Universidade do Vale do Itajaí
Wangham, Michelle Silva; Universidade do Vale do Itajaí
2014-05-12
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
As Redes-em-Chip foram propostas para atender às necessidades de escalabilidade de comunicação em sistemas computacionais integrados em um único chip. Assim como sistemas distribuídos tradicionais, um sistema integrado e sua rede são suscetíveis a ataques às suas propriedades de segurança. Este artigo apresenta um levantamento bibliográfico realizado para caracterizar quais técnicas têm sido utilizadas para prover segurança em sistemas integrados baseados em Redes-em-Chip. Os trabalhos foram classificados quanto ao tipo de ataque, a propriedade de segurança afetada, o mecanismo de segurança utilizado e o componente adotado. O artigo identifica os ataques e as propriedades mais abordados por esses trabalhos, bem como os principais mecanismos de segurança utilizados e os componentes nos quais eles são implementados.
oai:seer.ufrgs.br:article/48184
2014-11-13T01:35:30Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/PARPINELLI-RITA-VOL21-NR2
2014-11-13T01:35:30Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 21 No. 2 (2014); 90-135
Tutorial Sobre o Uso de Técnicas para Controle de Parâmetros em Algoritmos de Inteligência de Enxame e Computação Evolutiva
André, Leanderson; Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
Parpinelli, Rafael Stubs; Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
2014-11-06
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
A natureza tem sido uma grande fonte de inspiração para o desenvolvimento de abordagens computacionais para otimização. Dois grandes grupos que representam esta classe de algoritmos biologicamente inspirados são a Inteligência de Enxame e a Computação Evolutiva. Tais algoritmos são chamados de metaheurísticas e são reconhecidos como abordagens eficientes para resolução de problemas complexos.Tanto os algoritmos da Inteligência de Enxame como os da Computação Evolutiva compartilham características comuns como a utilização de componentes estocásticos durante o processo de otimização e variados parâmetros de configuração. O ajuste dos parâmetros de um algoritmo possui um papel importante por definirem seu comportamento, guiando a busca e, consequentemente, interferindo na qualidade das soluções encontradas. Porém, o ajuste dos parâmetros não é uma tarefa simples, se tornando um problema de otimização dentro do problema sendo otimizado. Além disso, uma configuração adequada para os parâmetros pode se alterar durante o processo de otimização. Existem duas maneiras de se ajustar os parâmetros de um algoritmo. O ajuste \textit{offline} que é realizado antes da execução do algoritmo e os valores dos parâmetros se mantém fixos, e o controle \textit{online} onde os valores dos parâmetros podem mudar durante o processo de otimização. Este artigo tem foco em revisar as estratégias de controle \textit{online} de parâmetros aplicados nos principais algoritmos da Computação Evolutiva e da Inteligência de Enxame. Como resultado, esta revisão analisa e pontua as principais técnicas e algoritmos utilizados e sugere algumas direções para pesquisas futuras.
oai:seer.ufrgs.br:article/49694
2015-05-19T13:28:44Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/RITA-VOL22-NR1-95
2015-05-19T13:28:44Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 22 No. 1 (2015); 95-118
Programação matemática e imersões métricas para aproximações em problemas de corte
Viertel, Santiago; Universidade Federal do Paraná (UFPR)
Vignatti, André Luís; Universidade Federal do Paraná (UFPR)
2015-05-18
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
Neste trabalho, apresentamos um estudo teórico sobre problemas de otimização NP-difíceis de cortes em grafos e o estado da arte de algoritmos de aproximação que fazem uso de técnicas de programação matemática e de espaços métricos. Três problemas de cortes em grafos foram modelados por programas matemáticos inteiros, sendo esses últimos relaxados para admitirem soluções com valores contínuos. A solução desses programas descrevem vetores unitários, para o problema do corte máximo; pontos sobre um (k − 1)-simplexo, para o problema do corte multisseparador mínimo; e uma métrica, para o problema do corte mais disperso. Cada algoritmo apresentado realiza uma tomada de decisão com base na solução do programa matemático.
oai:seer.ufrgs.br:article/54043
2016-05-29T22:37:05Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/RITA-VOL23-NR1-10
2016-05-29T22:37:05Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 23 No. 1 (2016); 10-68
Linguagens de consulta para bases de dados em grafos: um mapeamento sistemático
Santos, Simone de Oliveira; Universidade Federal do Rio Grande do Norte, DIMAp
Musicante, Martin; Universidade Federal do Rio Grande do Norte, DIMAp
Halfeld Ferrari Alves, Mirian; Université d'Orléans, LIFO
2016-05-29
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
A popularização das redes sociais, associado à necessidade de analisar e sumarizar grandes volumes de dados oriundos das mesmas tem favorecido o uso de bases de dados em grafos.As linguagens de consulta a este tipo de base de dados devem, ao mesmo tempo, ter expressividade suficiente para a realização de consultas complexas e possibilitarem o processamento eficiente de grandes volumes de dados.Este artigo apresenta um mapeamento sistemático sobre as linguagens de consulta para bases de dados em grafos, com foco nas suas características principais como paradigma ou capacidade de agregação de dados. O foco deste mapeamento é investigar e quantificar as publicações referentes às linguagens de consulta, caracterizando-as, identificando possíveis áreas de pesquisa, tendências e desafios.
oai:seer.ufrgs.br:article/58022
2016-05-29T22:37:05Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/RITA-VOL23-NR1-69
2016-05-29T22:37:05Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 23 No. 1 (2016); 69-101
Mineração em Grandes Massas de Dados Utilizando Hadoop MapReduce e Algoritmos Bio-inspirados: Uma Revisão Sistemática
Menezes, Sandro Loiola; UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA
Freitas, Rebeca Schroeder; UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA
Parpinelli, Rafael Stubs; UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA
2016-05-29
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
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pt_BR
A Área de Mineração de Dados tem sido utilizada em diversas áreasde aplicação e visa extrair conhecimento através da análise de dados. Nas últimasdécadas, inúmeras bases de dados estão tendenciando a possuir grande volume, altavelocidade de crescimento e grande variedade. Esse fenômeno é conhecido como BigData e corresponde a novos desafios para tecnologias clássicas como Sistema de Gestãode Banco de Dados Relacional pois não tem oferecido desempenho satisfatórioe escalabilidade para aplicações do tipo Big Data. Ao contrário dessas tecnologias,Hadoop MapReduce é um framework que, além de provêr processamento paralelo,também fornece tolerância a falhas e fácil escalabilidade sobre um sistema de armazenamentodistribuído compatível com cenário Big Data. Uma das técnicas que vemsendo utilizada no contexto Big Data são algoritmos bio-inspirados. Esses algoritmossão boas opções de solução em problemas complexos multidimensionais, multiobjetivose de grande escala. A combinação de sistemas baseados em Hadoop MapReducee algoritmos bio-inspirados tem se mostrado vantajoso em aplicações Big Data. Esseartigo apresenta uma revisão sistemática de trabalhos nesse contexto, visando analisarcritérios como: tarefas de mineração de dados abordadas, algoritmos bio-inspiradosutilizados, disponibilidade das bases utilizadas e quais características Big Data sãotratadas nos trabalhos. Como resultado, esse artigo discute os critérios analisados eidentifica alguns modelos de paralelização, além de sugerir uma direção para trabalhosfuturos.
oai:seer.ufrgs.br:article/59614
2016-05-29T22:37:05Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/RITA-VOL23-NR1-102
2016-05-29T22:37:05Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 23 No. 1 (2016); 102-122
Paralelismo em Prolog: Conceitos e Sistemas
Fabrício Filho, João; Universidade Tecnológica Federal do Paraná
Universidade Estadual de Maringá
Faustino da Silva, Anderson
2016-05-29
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
url:https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/RITA-VOL23-NR1-102
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Paralelismo é uma área de estudo que cresce a cada dia, devido à redução do custo e popularização de máquinas com arquiteturas paralelas. Nesse contexto, as linguagens lógicas, sobretudo o PROLOG, apresenta uma alternativa viável e prática de paralelismo. A exploração desse paralelismo pode ser realizada de diferentes formas, e há inúmeros desafios nessa tarefa. Este tutorial visa apresentar os principais conceitos de paralelismo em PROLOG, os desafios enfrentados quando se busca a paralelização nessa linguagem e o estado-da-arte do desenvolvimento de sistemas que dão suporte à paralelização em linguagens lógicas. São apresentados sistemas baseados em paralelismo implícito implementados em diferentes plataformas. Ao final é realizada uma comparação entre os sistemas apresentados e os modelos neles implementados.
oai:seer.ufrgs.br:article/69309
2017-08-02T16:15:44Z
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/VOL24-NR1-11
2017-08-02T16:15:44Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 24 No. 1 (2017); 11-40
Uma Revisão Sistemática sobre Abordagens em Organizações Virtuais no Contexto de Confiança, Reputação e Computação em Nuvem
Bilecki, Luís Felipe; Programa de Pós-Graduação em Computação Aplicada,
Centro de Ciências Tecnológicas,
Universidade do Estado de Santa Catarina,
Caixa Postal 631 - Joinville, Santa Catarina, Brasil
da Silva Hounsell, Marcelo; Departamento de Ciência da Computação (DCC), Programa de Pós-Graduação em Computação Aplicada, Centro
de Ciências Tecnológicas, Universidade do Estado de Santa Catarina, Caixa Postal 631 - Joinville, Santa Catarina,
Brasil
Fiorese, Adriano; Departamento de Ciência da Computação (DCC), Programa de Pós-Graduação em Computação Aplicada, Centro
de Ciências Tecnológicas, Universidade do Estado de Santa Catarina, Caixa Postal 631 - Joinville, Santa Catarina,
Brasil
2017-08-02
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
url:https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/VOL24-NR1-11
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AsOrganizaçõesVirtuaisrepresentamumaproeminenteformadecola- boração na qual um conjunto de empresas compartilham habilidades, competências e riscos para atender um objetivo em comum. Algumas preocupações surgem durante a colaboração, como, por exemplo, questões relativas a confiança, reputação e o uso de recursos tecnológicos. A confiança e a reputação nas OVs visam minimizar o risco ao lidar com entidades desconhecidas. Já o uso de recursos tecnológicos, como por exemplo computação em nuvem, fornece suporte a oportunidade de colaboração po- rém apresenta alguns problemas relacionados a autenticação, segurança, privacidade e confiança. Portanto, este artigo apresenta uma revisão sistemática cujo objetivo é veri- ficar as abordagens que estão sendo realizadas no contexto das Organizações Virtuais e que estejam relacionadas com pelo menos um dos conceitos de confiança, reputação ou computação em nuvem. Para tal, a busca junto a literatura especializada resultou em 75 artigos, sendo selecionadas 24 deles para análise. Os critérios utilizados para a seleção foram os artigos relevantes nos últimos 5 anos, completos, no idioma inglês e que relacionassem Organização Virtual com pelo menos um dos conceitos de confi- ança, reputação e computação em nuvem. Por conseguinte, identificou-se como cada conceito é abordado e verificou-se que um mesmo conceito apresenta-se de diferentes formas e nenhum dos trabalhos buscou apresentar a integração desses conceitos.
oai:seer.ufrgs.br:article/89063
2020-01-11T18:49:03Z
rita:TUT
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https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/RITA_VOL26_NR2_81
2020-01-11T18:49:03Z
Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Vol. 26 No. 2 (2019); 81-117
Biclustering and coclustering: concepts, algorithms and viability for text mining
Diaz, Alexandra Katiuska Ramos; Universidade de São Paulo
Peres, Sarajane Marques; Universidade de São Paulo
2019-08-03
Autorizo aos editores a publicação de meu artigo, caso seja aceito, em meio eletrônico de acordo com as regras do Public Knowledge Project.
url:https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/RITA_VOL26_NR2_81
Coagrupamento
Biagrupamento
Mineração de Textos
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Biclustering and coclustering are data mining tasks capable of extracting relevant information from data by applying similarity criteria simultaneously to rows and columns of data matrices. Algorithms used to accomplish these tasks simultaneously cluster objects and attributes, enabling the discovery of biclusters or coclusters. Although similar, the natures and aims of these tasks are different, and coclustering can be seen as a generalization of biclustering. An accurate study on algorithms related to biclustering and coclustering is essential to achieve effectiveness when solving real-world problems. Determining the values appropriate for the parameters of these algorithms is even more difficult when complex real-world data are analyzed. For example, when biclustering or coclustering is applied to textual data (i.e., in text mining), a representation through a vector space model is required. Such representation usually generates vector spaces with a high number of dimensions and high sparsity, which influences the performance of many algorithms. This tutorial aims to didactically present concepts related to the biclustering and coclustering tasks and how two basic algorithms address these concepts. In addition, experiments are presented in data contexts with a high number of dimensions and high sparsity, represented by both a synthetic dataset and a corpus of real-world news. In general and comparative terms, the results obtained show the algorithm used for coclustering (i.e., NBVD) as the most appropriate for the experiments’ context. Although the biclustering algorithm (i.e., Cheng and Church) was responsible for producing less relevant results in textual data than NBVD, its application in data with a high number of dimensions and high sparsity provided a suitable study environment to understand its operation.