2024-03-28T23:30:58Z
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/oai
oai:seer.ufrgs.br:article/2221
2023-11-20T15:45:16Z
EmQuestao:PCM
A “living museum”: spectacle and “reenchantment” for technique
Un “museo vivo”: espectáculo y reencantamiento por la técnica
Um “museu vivo”: espetáculo e reencantamento pela técnica
Rocha, Carla Pires Vieira
Museu
comunicação
tecnologia
multimídia
Museu e comunicação
Museum
Communication
Technology
Multimedia
Museo. Comunicación. Tecnología. Multimidia.
It seeks problematizing some changes which museums have undergone in the last few decades, from an analysis of the Museum of the Portuguese Language and considering contemporary culture as a background. This way, the museum is aligned with some perspectives as the spectacle and the mass culture from a dynamics that privileges the mass images and the temporary exhibitions. In the same way, when it incorporates the multimediatic images and the digital technologies, the museum changes the museum experience, made possible by the technological mediation, new forms of perception, visibilities and a participative appropriation of knowledge. The museum, therefore, is seen as a space of ambiguities and contradictions, reflecting traits of contemporary culture itself.
Busca problematizar algunos cambios por los cuales han pasado los museos en las últimas décadas, desde un análisis del Museo de la Lengua Portuguésa y considerando como paño de fondo la cultura contemporánea. En esta dirección, el museo, desde una dinámica que privilegia las imágenes de los medios de comunicación de masas y las exposiciones temporarias, se alinea con algunas perspetivas como el espectáculo y la cultura de la masas. De la misma forma, al incorporar las tecnologías multimidiáticas y digitales, el museo redimensiona la própria experiencia museal, haciendo posible, por la mediación tecnológica, las nuevas formas de percepción, visibilidades y una apropiación más participativa del conocimiento. El museo, por lo tanto, se ve como un espacio de ambigüedades y de contradicciones, reflejando los rasgos de la cultura contemporánea.
Busca problematizar algumas mudanças por que têm passado os museus nas últimas décadas, a partir de uma análise do Museu da Língua Portuguesa e considerando como pano de fundo a cultura contemporânea. Nesse sentido, o museu, a partir de uma dinâmica que privilegia as imagens massivas e as exposições temporárias, está alinhado com algumas perspectivas como o espetáculo e a cultura de massa. Da mesma forma, ao incorporar as tecnologias multimidiáticas e digitais, o museu redimensiona a própria experiência museal, possibilitando, pela mediação tecnológica, novas formas de percepção, visibilidades e uma apropriação mais participativa do conhecimento. O museu, portanto, é visto como um espaço de ambigüidades e contradições, refletindo os traços da própria cultura contemporânea.-Search to problematize some changes that have passed the museums in the last few decades, from an analysis of the Museum of the Portuguese Language and considering as back-cloth the culture contemporary. This way, the museum from a dynamics that privileges the mass images and the temporary expositions, is aligned with some perspectives as the spectacle and the mass culture. In the same way, when incorporate the multimediatic images and the digital technologies, the museum change the museal experience, making possible by the technological mediation, new forms of perception, visibilities and a participative appropriation of the knowledge. The museum, therefore, is seen as a space of ambiguities and contradictions, reflecting the traces of the proper culture contemporary.-Busca problematizar algunos cambios por los cuales han pasado los museos en las últimas décadas, desde un análisis del Museo de la Lengua Portuguésa y considerando como paño de fondo la cultura contemporánea. En esta dirección, el museo, desde una dinámica que privilegia las imágenes de los medios de comunicación de masas y las exposiciones temporarias, se alinea con algunas perspetivas como el espectáculo y la cultura de la masas. De la misma forma, al incorporar las tecnologías multimidiáticas y digitales, el museo redimensiona la própria experiencia museal, haciendo posible, por la mediación tecnológica, las nuevas formas de percepción, visibilidades y una apropiación más participativa del conocimiento. El museo, por lo tanto, se ve como un espacio de ambigüedades y de contradicciones, reflejando los rasgos de la cultura contemporánea.
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
2008-01-24
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
text/html
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2221
Em Questão; Vol. 13 No. 2 (2007); 259-270
Em Questão; Vol. 13 Núm. 2 (2007); 259-270
Em Questão; v. 13 n. 2 (2007); 259-270
1808-5245
1807-8893
por
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2221/2021
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2221/2036
Copyright (c) 2007 Carla Pires Vieira Rocha
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
oai:seer.ufrgs.br:article/2980
2023-11-20T15:41:30Z
EmQuestao:PCM
Memory and patrimony houses and doors
Casas y puertas de la memoria y del patrimonio
Casas e portas da memória e do patrimônio
Chagas, Mario
Patrimônio cultural
preservação como prática social
musealização
Cultural patrimony
Preservation as social practice
Musealization
Patrimonio cultural. Preservación como práctica social. Musealización.
It presents some reflections about the concept of patrimony since its origins until the contemporaneity. It affirms that there is an intrinsic relation between patrimony and power, which remains in the relation between patrimony and property, being it material or spiritual, economic or symbolic, and its association with the idea of preservation. It emphasizes that the notion of possession seems to be more appropriate in relation to museums than to property. It suggests that the preservationist idea and the conception of property are in the root of institutions of patrimony and of museums (houses of memory and power). It stresses that preservation as a social practice, which is used for the construction of determined narratives, has a subjective character. This is covered up by discourses that intend to be positive, scientific and objective. It concludes that what is in question in museums and also in the domain of cultural patrimony is memory, forgetting, resistance and power, danger and value, multiple meaning and functions, silence and speech, destruction and preservation. Consequently, it is interesting to understand these phenomena in their social dynamics and also comprehend what may be done with them, against them, in spite of and from them.
Presenta reflexiones acerca del concepto de patrimonio desde su origen hasta la contemporaneidad. Afirma que existe una relación intrínseca entre el patrimonio y el poder, que permanece en la relación entre el patrimonio y la propiedad, sea material o espiritual, económica o simbólica, y su vinculación a la idea de preservación. Destaca que la noción de pertenencia parece ser más adecuada a los museos que a la de la propiedad. Sugiere que el carácter preservacionista y el sentido de pertenencia están en la raíz de la institución del patrimonio y del museo (casa de memoria y poder). Resalta que la preservación como práctica social que es utilizada para la construcción de determinadas narrativas tiene un carácter subjetivo, el cual es mascarado por discursos que se pretenden positivos, científicos y objetivos. Concluye que lo que está en juego en los museos y también en el dominio del patrimonio cultural es la memoria, el olvido, la resistencia y el poder, el peligro y el valor, los múltiples significados y funciones, el silencio y el habla, la destrucción y la preservación. Y por todo ello interesa comprenderlos en su dinámica social e interesa comprender qué se puede hacer con ellos, contra ellos, a pesar y a partir de ellos.
Apresenta reflexões em torno do conceito de patrimônio, desde a sua origem até a contemporaneidade. Afirma que existe uma relação intrínseca entre patrimônio e poder, que permanece na relação entre patrimônio e propriedade, seja material ou espiritual, econômica ou simbólica e a sua vinculação à idéia de preservação. Destaca que a noção de posse parece ser mais adequada aos museus do que a de propriedade Sugere que o caráter preservacionista e o sentido de posse estão na raiz da instituição do patrimônio e do museu (casa de memória e poder). Ressalta que a preservação como prática social que é utilizada para a construção de determinadas narrativas tem um caráter subjetivo, que é mascarado por discursos que se pretendem positivos, científicos e objetivos. Conclui que o que está em jogo nos museus e também no domínio do patrimônio cultural é memória, esquecimento, resistência e poder, perigo e valor, múltiplos significados e funções, silêncio e fala, destruição e preservação. E por tudo isso interessa compreendê-los em sua dinâmica social e interessa compreender o que se pode fazer com eles, contra eles, apesar e a partir deles.-It presents some reflections about the concept of patrimony since its origins until the contemporaneity. It affirms that there is an intrinsic relation between patrimony and power, which remains in the relation between patrimony and property, being it material or spiritual, economic or symbolic, and its association with the idea of preservation. It emphasizes that the notion of possession seems to be more appropriate in relation to museums than to property. It suggests that the preservationist idea and the conception of property are in the root of institutions of patrimony and of museums (houses of memory and power). It stresses that preservation as a social practice, which is used for the construction of determined narratives, has a subjective character. This is covered up by discourses that intend to be positive, scientific and objective. It concludes that what is in question in museums and also in the domain of cultural patrimony is memory, forgetting, resistance and power, danger and value, multiple meaning and functions, silence and speech, destruction and preservation. Consequently, it is interesting to understand these phenomena in their social dynamics and also comprehend what may be done with them, against them, in spite of and from them.-Presenta reflexiones acerca del concepto de patrimonio desde su origen hasta la contemporaneidad. Afirma que existe una relación intrínseca entre el patrimonio y el poder, que permanece en la relación entre el patrimonio y la propiedad, sea material o espiritual, económica o simbólica, y su vinculación a la idea de preservación. Destaca que la noción de pertenencia parece ser más adecuada a los museos que a la de la propiedad. Sugiere que el carácter preservacionista y el sentido de pertenencia están en la raíz de la institución del patrimonio y del museo (casa de memoria y poder). Resalta que la preservación como práctica social que es utilizada para la construcción de determinadas narrativas tiene un carácter subjetivo, el cual es mascarado por discursos que se pretenden positivos, científicos y objetivos. Concluye que lo que está en juego en los museos y también en el dominio del patrimonio cultural es la memoria, el olvido, la resistencia y el poder, el peligro y el valor, los múltiples significados y funciones, el silencio y el habla, la destrucción y la preservación. Y por todo ello interesa comprenderlos en su dinámica social e interesa comprender qué se puede hacer con ellos, contra ellos, a pesar y a partir de ellos.
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
2023-11-20
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
text/html
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2980
Em Questão; Vol. 13 No. 2 (2007); 207-224
Em Questão; Vol. 13 Núm. 2 (2007); 207-224
Em Questão; v. 13 n. 2 (2007); 207-224
1808-5245
1807-8893
por
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2980/2017
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2980/2033
Copyright (c) 2007 Mario Chagas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
oai:seer.ufrgs.br:article/2981
2023-11-20T15:43:32Z
EmQuestao:PCM
Spaces for art: places in continuous redefinition
Espaços para a arte: lugares em continua redefinição
Espaços para a arte: lugares em contínua redefinição
Alisal, Eloísa
Arte. Museu. Colecionismo.
Art
Museum
Collectionism
Arte
Museu
Colecionismo
Through the history of museums and collectionism, a great variety of spaces where cultural objects are protected, conserved, sheltered or stored has proliferated. In spite of that, the artistic patrimony of communities continues being the support to its memory as a collectivity. Since the Greek sanctuaries dedicated to the Muses until contemporary museums and art centers, protected artistic collections have been transformed into support to the transmission of ideas and knowledge. Not only physical spaces (temples, academies, galleries, palaces and salons) but also virtual spaces (museums and galleries in the web) have kept the same finality: to conserve, study and diffuse artistic manifestations of cultures. More than two centuries have passed since the creation of the first contemporary art museum that was conceived as a place for conservation, study and diffusion of art created in its time; and more than one century since Ducahmp included his artwork “Fountain” in Armory Show, since then art museums have redefined themselves along with the object they should protect.
Através da história do museu e do colecionismo se proliferou uma grande variedade de espaços onde se protegem, conservam, resguardam ou armazenam os objetos de interese cultural e, apesar disso, o patrimônio artístico das comunidades continua sendo suporte de sua memória como coletividade. Desde os santuários gregos dedicados às Musas até os museus e centros de arte atuais, as coleções artísticas protegidas tem se transformado em suporte para a transmisão de idéias e de conhecimentos. Tanto os espaços físicos (templos, academias, galerias, palácios e salões) quanto os espaços virtuais (museus e galerias em rede) tem mantido a mesma finalidade: conservar, estudar e difundir as manifestações artísticas das culturas. Passaram-se mais de dois séculos desde a criação do primeiro museu de arte contemporânea concebido como lugar de conservação, estudo e difusão da arte criada em sua contemporaneidade; e mais de um século desde que Duchamp incluiu sua obra “Fonte” no Armory Show, desde então o museu de arte se redefine junto ao objeto que deveria proteger.
Através da história do museu e do colecionismo se proliferou uma grande variedade de espaços onde se protegem, conservam, resguardam ou armazenam os objetos de interesse cultural e, apesar disso, o patrimônio artístico das comunidades continua sendo suporte de sua memória como coletividade. Desde os santuários gregos dedicados às Musas até os museus e centros de arte atuais, as coleções artísticas protegidas tem se transformado em suporte para a transmisão de idéias e de conhecimentos. Tanto os espaços físicos (templos, academias, galerias, palácios e salões) quanto os espaços virtuais (museus e galerias em rede) têm mantido a mesma finalidade: conservar, estudar e difundir as manifestações artísticas das culturas. Passaram-se mais de dois séculos desde a criação do primeiro museu de arte contemporânea concebido como lugar de conservação, estudo e difusão da arte criada em sua contemporaneidade; e mais de um século desde que Duchamp incluiu sua obra “Fonte” no Armory Show, desde então o museu de arte se redefine junto ao objeto que deveria proteger.
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
2023-11-20
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
text/html
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2981
Em Questão; Vol. 13 No. 2 (2007); 225-233
Em Questão; Vol. 13 Núm. 2 (2007); 225-233
Em Questão; v. 13 n. 2 (2007); 225-233
1808-5245
1807-8893
por
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2981/2018
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2981/2034
Copyright (c) 2007 Eloísa Alisal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
oai:seer.ufrgs.br:article/2982
2023-11-20T15:43:56Z
EmQuestao:PCM
Rocks and emotions: the courses of patrimony
Piedras y emociones: los recorridos del patrimonio
Pedras e emoções: os percursos do patrimônio
Giovanaz, Marlise
Patrimônio cultural
preservação
memória social
patrimônio imaterial
Cultural heritage
Preservation
Social memory
Intangible heritage
Patrimonio cultural. Preservación. Memoria social. Patrimonio inmaterial.
The text proposes a brief reflection on the theme of the cultural heritage and historical and philosophical foundations on which we framed this debate in Brazil. It points out the main criticism received by the preservation program adopted in the country and the implementation, from 2000 on, of the intangible heritage preservation policy, as an attempt to expand and attend the groups which were excluded by the cultural policy based on materiality.
El texto propone una breve reflexión sobre el tema del patrimonio cultural y las bases filosóficas e históricas sobre las que se estructuró este debate en Brasil. Se buscó señalar las principales críticas recibidas por el programa de preservación adoptado en el país y la implementación, a partir del año 2000, de la política de preservación del patrimonio inmaterial, como una tentativa de ampliar y atender a los grupos excluidos por la política cultural fundamentada en la materialidad.
O texto propõe uma breve reflexão sobre o tema do patrimônio cultural e as bases filosóficas e históricas sobre as quais se estruturou este debate no Brasil. Procurou-se apontar as principais críticas recebidas pelo programa de preservação adotado no país e a implementação, a partir do ano 2000, da política de preservação do patrimônio imaterial, como uma tentativa de ampliar e atender aos grupos excluídos pela política cultural fundamentada na materialidade.-The text proposes a brief reflection on the theme of the cultural heritage and historical and philosophical foundations on which we framed this debate in Brazil. It was pointing the main criticism received by the preservation program adopted in the country and the implementation, from 2000 on, the policy of preservation of intangible heritage, as an attempt to expand and attend the excluded groups by the cultural policy based on materiality.-El texto propone una breve reflexión sobre el tema del patrimonio cultural y las bases filosóficas e históricas sobre las que se estructuró este debate en Brasil. Se buscó señalar las principales críticas recibidas por el programa de preservación adoptado en el país y la implementación, a partir del año 2000, de la política de preservación del patrimonio inmaterial, como una tentativa de ampliar y atender a los grupos excluidos por la política cultural fundamentada en la materialidad.
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
2023-11-20
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
text/html
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2982
Em Questão; Vol. 13 No. 2 (2007); 235-242
Em Questão; Vol. 13 Núm. 2 (2007); 235-242
Em Questão; v. 13 n. 2 (2007); 235-242
1808-5245
1807-8893
por
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2982/2019
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2982/1706
Copyright (c) 2007 Marlise Giovanaz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
oai:seer.ufrgs.br:article/2983
2023-11-20T15:44:32Z
EmQuestao:PCM
Porto Alegre and its patrimony in the 20th century: evolution of concepts, values and traits in urban materiality
Porto Alegre y su patrimonio en el siglo XX: evolución de conceptos, valores y facciones en la materialidad urbana
Porto Alegre e seus patrimônios no século XX: evolução de conceitos, valores e feições na materialidade urbana
Cuty, Jeniffer
Modernização
patrimônio cultural
evolução urbanística de Porto Alegre
Modernization
Cultural Patrimony
Porto Alegre – Urbanistic evolution
Modernización. Patrimonio Cultural. Evolución urbanística – Porto Alegre.
It discusses some questions about the transformation of Porto Alegre in the 20th century, reflecting about its architecture and urban design, as well as concerning programs of preservation and valorization of the cultural patrimony.
Discute algunas cuestiones acerca de la transformación de Porto Alegre en el siglo XX, planteándose posturas frente a sus arquitecturas y trazados urbanos, así como en relación a sus planes y programas de preservación y valorización del patrimonio cultural.
Discute algumas questões referentes à transformação de Porto Alegre no século XX, refletindo posturas diante de suas arquiteturas e seus traçados urbanos, bem como de seus planos e programas de preservação e valorização do patrimônio cultural.-It discusses some questions about the transformation of Porto Alegre in the 20th century, reflecting about its architecture and urban design, as well as concerning programs of preservation and valorization of the cultural patrimony.-Discute algunas cuestiones acerca de la transformación de Porto Alegre en el siglo XX, planteándose posturas frente a sus arquitecturas y trazados urbanos, así como en relación a sus planes y programas de preservación y valorización del patrimonio cultural.
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
2023-11-20
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
text/html
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2983
Em Questão; Vol. 13 No. 2 (2007); 243-257
Em Questão; Vol. 13 Núm. 2 (2007); 243-257
Em Questão; v. 13 n. 2 (2007); 243-257
1808-5245
1807-8893
por
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2983/2020
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2983/2035
Copyright (c) 2007 Jeniffer Cuty
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0